ЧЕСТИТ ДЕН НА ХРИСТИЯНСКОТО СЕМЕЙСТВО
Тропар
Днес е предобразът на
Божието благоволение и проповедта за
спасението на човеците :
В Храма Божий Дева
тържествено се явява и на всички Христа
предвъзвестява.
На нея и ние тържествено
нека извикаме :
Радвай се изпълнение
на Създателевата разпоредба.
Кондак
Пречистият Храм на
Спасителя, драгоценният чертог и Дева,
свещеното съкровище на Божията слава,
днес се въвежда в Дома Господен, като
въвежда със себе си благодатта, която
е в Божествения Дух.
Божиите ангели я възпяват
:
Тази е небесната скиния.
Те извикали всички свои родственици от царския и архиерейския род - понеже сам праведният Иоаким бил от царския род, а неговата съпруга, света Анна, била от архиерейския род, а също така и хор непорочни девици.
Приготвили много свещи и обградили Пречистата Дева Мария с царско благолепие, както за това свидетелствуват светите отци.
Свети Иаков, архиепископ Иерусалимски, говори от лицето на праведния Иоаким така:
- Повикайте непорочните еврейски дъщери, за да вземат горящи свещи.
Те пред светата Отроковица, а след тях родителите водели пречистата Дева и я довели до Йерусалимския храм.
Първосвещениците и служителите в храма ги посрещнали с пеене на свещени химни.
Св. Герман, патриарх Цариградски, в една свещена песен влага такива думи в устата на св. Анна:
"Принасям на Господа моя обет, произнесен в скръб чрез моите уста.
Затова събрах свещеници и сродници и им казвам:
"Радвайте се с мене!
Сега аз се явявам пред вас майка, довеждам дъщеря си и я предавам не на земен цар, а на Бога, Небесния Цар".
Св. Дева била поставена на първото стъпало пред храмовия вход и, за почуда на всички присъстващи, неподдържана от никого, тя се изкачила свободно по 15-те стъпала и се спряла на най-горното.
По Божий промисъл Първосвещеник Захария въвел пречистата Отроковица зад завесата на Храма - в Светая Святих (Давирът), където под крилата на златните хурувими се намирал Ковчегът на Завета - Кивотът.
Кивотът съдържал скрижалите със Закона - 10-те Божии заповеди,написани с Божията ръка и дадени на Моисей на планината Хорив, които са основата на Стария Завет.
Там, над Кивота сам Бог се явявал и говорел на Първосвещеника и затова в Светая Светих влизал само той (Първосвещеникът) и то само веднъж в годината.
Предстояло Дева Мария да стане Кивотът на Новия завет и да роди въплътилият се от Св. Дух в нея самият Бог Син - едно от лицата (ипостасите) на Св.Троица.
Захария почувствал това и по Божий промисъл въвел Новия Кивот - Св. Богородица в Светая Светих.
Праведните родители принесли дарове и жертви на Бога и след това, като получили благословение от свещениците, се върнали с роднините си в дома си.
Св. Дева Мария живеела при храма.
Там в отделни помещения живеели млади девойки, посветени Богу, също така и вдовици, които служели в храма, подобно на пророчица Анна (вж. Лука 2: 36-38).
Към тях по-късно се присъединила и св. Анна, майка на св. Богородица, която овдовяла скоро след въвеждане на пречистата Дева в храма.
Но тя живяла кратко време със своята пресвета Дъщеря. Скоро след съпруга си и тя починала.
Св. Дева се възпитавала под надзора на по-възрастните благочестиви девойки, опитни в Св. Писание и в ръкоделията.
Тя усърдно се трудела, непрестанно се молела, обичала да чете Св. Писание.
По такъв начин тя се готвела за своето високо назначение. Църквата я нарича прекрасна зора, от която изгряло Слънцето на правдата.
"Дух Светий" - говори свещената песен - осветил тази, която пребъдвала вътре в храма и била хранена с небесна храна".
Радвай се Божия Майко, Дево Мария, отворила райските врати за нас с Твоето въвеждане в Храма.