Страници

17 март 2019

НЕДЕЛЯ ПРАВОСЛАВНА


ТЪРЖЕСТВО 
НА
 ПРАВОСЛАВИЕТО



Тропар на Неделя Православна

 
На пречистия Твой образ се покланяме, Благий, 
като просим 
прошка на прегрешенията ни, 
Христе Боже.

Защото доброволно прие с плът да се издигнеш на кръста, за да избавиш нас, които създаде, от робството на врага.

Затова с благодарност Ти пеем:

Спасителю наш, 
като дойде да спасиш света, с радост изпълни всичко.


 



Празникът Тържество на Православието е установен в ІХ век при Константинополския патриарх св. Методий след окончателната победа над иконоборството, като тържество на победата над всички лъжеучения-ереси. 

 Първият опит за възстановяване на иконопочитанието е направен от Императрица Ирина.
Седмият Вселенски Събор е свикан от нея на 24 септември  787г. в Никея. 
Проведени са общо осем заседания по чийто решения иконопочитанието е легализирано, а на четвъртото заседание в заседателната зала е внесена икона. 
 
Последното заседание е в Константинопол и Ирина лично присъства на него. 
На 23 октомври събора е закрит. 
 
На 31 октомври 802г. срещу Ирина е извършен държавен преврат, начело с главния ковчежник Никифор Геник.

Император Никифор I подновява иконоборството.
 
Но при похода му срещу българите в битката при прохода Верегава (Веригата) - на 26 юли 811г. е обезглавен от хан Крум и от главата му е направена чаша.

Оконателното възстановяване на иконопочитанието било постигнато на свикания църковен събор в Константинопол от императрица Теодора II - съпруга на иконобореца  император Теофил и регентка на малолетния император Михаил III.
На този събор с Томос на Вселенския Патриарх били потвърдени определенията на всичките седем предишни Вселенски събори,  вкл. догматът за иконопочитанието и били анатемосани иконоборците. 
Това е станало на 19 февруари 843 година (тогава денят е съвпаднал с първата неделя на Великия пост). 
Томосът за възстановяване на  иконопочитанието бил изработен в духа на вероопределението на VІІ Вселенски събор, а именно, че почитта, отдавана на образа, преминава към първообраза, и който се покланя на иконата, покланя се на съществото на изобразения на нея.

По това време църквата още не е била разделена от схизма на Източна и Западна.

Съборът определил в бъдеще на този ден да се извършва служба в памет на тържеството на Православието, което и до наши дни се прави.