11 януари 2020

Любен Каравелов за Свищов



Любен Каравелов със свищовлията Киряк А.Цанков (седнали отпред) Ето как Иван Вазов описва първото си впечатление от Киряк Цанков :

Кирияк  Цанков ми направи силно впечатление със своят европейски лъск и обноски на истински джентлимен. Владеещ прекрасно френския и немският език, близък с политическите румънски кръгове, умен и красноречив, той беше единственият човек, който можеше достойно да представлява и ръководи дейността на комитета (Вж. Вазов, Иван. Стефан Стамболов – една голяма историческа фигура.)



Любен Каравелов за Свищов: 

„И като нашия град Свищов няма под ясното небе.
Тоя град се намира край Дунавът; около него се простират зелени лозя, кичести дървета и жълти ниви; над него вее прохладен ветрец; в него живее здрав и трудолюбив народ… Какво искате повече?”





Познаваш ли онзи юнак
Познаваш ли онзи юнак,
    който там дърдори?...
За Вилхелма, за Бисмарка
    по цял ден говори!...

Освен това, в кавенето
    прави гюрултия... –
Остави го, мой ти брайно –
    той е свищовлия.


Кога умра

Кога умра, не копай ме
между мъртви люде –
дето няма борба, живот –
тежко ще ми бъде!

Закопай ме край Дунавът,
в лозята свищовски,
дето цъфтят цветя, треви,
всякакви овошки.

Кога вейне тихи ветрец,
кога шумти Дунав,
то тогава аз ще кажа:
„Сега не съм мъртъв!”

Посади ти на гробът ми
божур и латинка –
дано дойдат Стоян, Рада,
дано дойде Минка;

па да берат жълто цвете
и китки да вият,
под шапките да ги втикат,
в пазва да ги крият...


Когато бях аз момченце
младо и зелено,
за мене бе и морето
само до колено;


Но порастох, добих опит,
видях що е слава,
видях как я богатите
доят като крава;


А пък честта на човека
цял ден е пияна,
свободата на народът
със кал е обляна...



Още по темата :

ЗА НАШИТЕ ПРЕДЦИ

Д-р Константин Стоилов за гражданите на Свищов

http://toshev.blogspot.com/2019/11/blog-post_18.html