На 10 април 2014г. Със 145 гласа - “за”, 21 - “против” и 22-”въздържали се”, Парламентарната Асамблея на Съвета на Европа (ПАСЕ) прие Резолюция 1990/2014 с която лиши делегацията на Руската федерация в Асамблеята от право на глас и от участие в най-важните органи на ПАСЕ.
Резултатите от гласуването може да намерите тук:
Резолюция
1990 (2014)
Преразглеждане
по същество на ратифицираните пълномощия
на руската делегация
Парламентарната
Асамблея,
1.На
21 март 2014, в Парламентарната Асамблея
бяха внесени два проекта свързани с
вече ратифицираните пълномощия на
руската делегация. Първото подписано
от 74 членове, призовава преразглеждането,
на основа на чл.9.1 от Правилника за
процедурите на Асамблеята, на ратифицираните
пълномощия на руската делегация на
съществени основания (Док. 13457). Осъждайки
“без колебание нарушението на
териториалната цялост и суверенитета
на Украйна от въоръжените сили на Руската
федерация в началото на март 2014г.” и
изразявайки своята “най-сериозна
тревога, че членовете на Горната Камара
на Руския парламент единодушно
предварително са разрешили провеждането
на такава акция”, подписалите са
изразили своето убеждение, че е имало
“сериозно нарушение на принципите на
Съвета на Европа залегнали в чл.3 и в
преамбюла на неговия статут.
2.
Вторият проект за суспендиране на
правото на глас на руската делегация
(Чл.9 от Правилника на Асамблеята), (Док.
13459) е подписан от 53-ма членове. По-специално,
подписалите изразяват сериозна тревога
относно “постоянния отказ на Руската
федерация да спазва своите задължения
и поети ангажименти”, демонстрирани
чрез “действията на руските военни
сили на Кримския полуостров, както и
експлицитната заплаха с военни действия
на останалата територия на Украйна.”
Освен това те подчертават, че
“използването на въоръжени сили на
територията на Украйна беше разрешено
от Федералния Съвет на Русия на 1 март
2014г.”
3.
Асамблеята разглежда действията на
Руската федерация водещи до анексирането
на Крим и в частност военната окупация
на украински територии и заплахата с
използване на военна сила, признаването
на резултатите от незаконния т.нар.
референдум и последващото анексиране
на Крим към Руската Федерация, като
представляващи- извън всяко съмнение,
тежко нарушение на международното
право, включително на Хартата на ООН и
Заключителния акт от Хелзинки на
Организацията за Сигурност и Сътрудничество
в Европа (ОССЕ). Провеждането на военна
операция от Русия беше в нарушение на
меморандума подписан между Русия, САЩ
и Обединеното Кралство, и Украйна,
Беларус и Казахстан през 1994г. ,което
подрива доверието и в другите международни
инструменти, в частност споразуменията
за разоръжаване и за неразпространение
на ядрени оръжия.
4.
Тези действия са също така в ярко
противоречие със Статута на Съвета на
Европа, в частност с неговия преамбюл
и задълженията произтичащи от чл.3, както
и с ангажиментите поети от Руската
Федерация при приемането и, които се
съдържат в Становището на Асамблеята
№193 (1996)
5.
Асамблеята изразява съжаление, че
Руската Федерация упорито отхвърля
дипломатическите усилия на международната
общност имащи за цел деескалация на
ситуацията, чрез отхвърляне на
предложенията за международно
посредничество и за създаване на
международна наблюдателна мисия в Крим,
отхвърляйки влизането в пряк диалог с
властите в Украйна, избирайки да не се
възползва от международните механизми,
включително тези с които разполага
Съветът на Европа, за мирно разрешаване
на конфликта.
6.
Асамблеята е убедена, че чрез нарушаването
на суверенитета и териториалната цялост
на Украйна, Русия създаде заплаха за
стабилността и мира в Европа. Анексирането
на Крим и стъпките довели до това, създаде
тенденция, която сега се следва и от
други части на Украйна, демонстрирано
от развитието в Донецк, Харков и Луганск,
от началото на седмицата.
7.
Асамблеята е особено разтревожена от
позицията заета от членовете на двете
камари на Руския Парламент - на различни
фази на процеса на анексиране, включително
единодушието в Съвета на Федерацията
за разрешаване на използването на военна
сила в Украйна, одобряването на
конституционните поправки позволяващи
анексирането на Крим и ратифицирането
на незаконния договор за обединение.
8.
Асамблеята изразява съжаление, че
доклади за твърдения и недоказани
нарушения срещу руско-говорящото
малцинство и безпочвените обвинения
за крайнодесния характер на властите
в Киев, бяха използвани за политически
цели от много висши служители и членове
ва парламента в Руската Федерация, при
техни публични изказвания.
9.
Асамблеята е дълбоко загрижена от
състоянието на свободата на медиите и
свободата на изразяване в Русия и
по-специално от пристрастното отразяване
на събитията в Украйна и дори манипулации,
които много допринесоха за междуетническата
нестабилност в страната, както и до
подтискането на обществените дебати и
на всяка критика. Смачкването на
независимите медии, включително он-лайн
медиите и на журналистите е твърде
тревожно.
10.Асамблеята
е дълбоко загрижена от продължаващия
отказ на Руската Федерация да приложи
Резолюции 1633(2008), 1647(2009) и 1683(2009) за
последствията от войната между Грузия
и Русия, окупацията на грузинските
провинции Абхазия и Южна Осетия от руски
войски и отказът на Руската Федерация
да разреши наблюдатели на Европейския
съюз и да преустанови етническото
прочистване.
11.
Настоящата ситуация на малцинтствата
в Крим и по точно на кримските татари и
украинци, предизвиква най-голяма тревога.
Асамблеята призовава Русия, която
незаконно контролира тези територии,
да осигури ненарушаването на техните
права.
12.
Асамблеята изразява своята тревога по
отношение на намеренията на руските
власти в светлината на постоянното и
забележимо струпване на руските военни
части по протежение на границата с
Украйна. Освен това тя огласява своята
тревога от публичните изявления правени
от руски представители по отношение на
ситуацията с руските малцинства в редица
страни-членки на Съвета на Европа, което
в настоящия контекст поражда разбираеми
страхове в засегнатите страни.
13.
Асамблеята категорично осъжда нарушението
на украинския суверенитет и териториална
цялост от Руската Федерация и разглежда
това флагрантно нарушение от една
страна-членка на нейните задължения и
ангажименти като изискващо даването
на силен сигнал на неодобрение.
14.
Независимо от това, Асамблеята вярва,
че политическият диалог трябва да остане
най-предпочитаният път за намиране на
компромис и не трябва да има връщане
към практиките от Студената война.
Анулирането на пълномощията на руската
делегация би направило този диалог
невъзможен, докато Асамблеята представлява
добра платформа за запазване на руската
делегация отговорна спрямо ценностите
и принципите на Съвета на Европа.
Парламентарната Асамблея има силата и
възможността в тази истинска криза за
се изправи лице в лице с една от своите
страни-членки – Руската Федерация – с
въпроси и с факти и да изисква отговори
и отговорност.
15.
В заключение, за да отбележи осъждането
и неодобрението си на действията на
Руската Федерация по отношение на
Украйна, Асамблеята реши за прекъсне
упражняването на следните права на
делегацията на Руската Федерация до
края на годишната сесията 2014г.
15.1.
Право на глас
15.2.Право
на представителство в Бюрото
на
Асамблеята, Президентската
комисия
и Постоянната комисия
15.3.
Право на участие в мисии за наблюдение
на избори
16.
Асамблеята си запазва
правото да анулира пълномощията на
руската делегация ако Руската Федерация
не деескалира ситуацията и не отмени
анексирането на Крим.
17.Асамблеята
призовава Комисията по мониторинг, да
обсъди създаването на разследваща
под-комисия имаща за цел проучване и
мониторинг на развитията свързани с
конфликта от август 2013г.
Resolution 1990 (2014)
Reconsideration
on substantive grounds of the previously
ratified
credentials of the Russian delegation
Parliamentary Assembly,
1. On 21 March 2014, two motions
for a resolution with regard to the previously ratified credentials
of the Russian Federation were submitted to the Parliamentary
Assembly. The first one, signed by 74 members, called for the
reconsideration, on the basis of Rule 9.1.a of the Rules of Procedure
of the Assembly, of the ratified credentials of the Russian
delegation on substantive grounds (Doc. 13457). Condemning “without
reservation the violation of the territorial integrity and
sovereignty of Ukraine by the armed forces of the Russian Federation
in early March 2014”, and expressing their “gravest concern that
members of the Upper House of the Russian Parliament unanimously
authorised such action in advance”, the signatories expressed their
conviction that there had been a “serious violation of the basic
principles of the Council of Europe mentioned in Article 3 of, and
the preamble to, the Statute”.
2. The second motion on the
suspension of the voting rights of the Russian delegation (Rule 9 of
the Rules of Procedure of the Assembly) (Doc. 13459 corr.) was signed
by 53 members. In particular, the signatories expressed their serious
concern about “the persistent failure by the Russian Federation to
honour its obligations and commitments” as demonstrated by the
“actions of Russian military forces in the Crimean peninsula, as
well as explicit threats of military actions in the rest of Ukraine’s
territory”. Furthermore, they stressed that “the use of armed
forces on the territory of Ukraine was authorised by the Federation
Council of Russia on 1 March 2014”.
3. The Assembly considers that
the actions of the Russian Federation leading up to the annexation of
Crimea, and in particular the military
occupation of the Ukrainian territory and the threat of the use of
military force, the recognition of the results of the illegal
so-called referendum and subsequent annexation of Crimea into the
Russian Federation constitute, beyond any doubt, a grave violation of
international law, including of the United Nations Charter and the
Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE) Helsinki
Final Act. The launch of military action by Russia was in violation
of a memorandum signed between Russia, the United States and the
United Kingdom, and Ukraine, Belarus and Kazakhstan in 1994, which
undermines the trust in other international instruments, in
particular the agreements on disarmament and on non-proliferation of
nuclear weapons.
4.These actions are also in
clear contradiction with the Statute of the Council of Europe, in
particular its Preamble, and the obligations resulting from Article
3, as well as with the commitments undertaken by the Russian
Federation upon accession and contained in Assembly Opinion 193
(1996).
5. The Assembly regrets that
the Russian Federation has persistently rejected the diplomatic
efforts of the international community aimed at the de-escalation of
the situation, by turning down proposals for international mediation
and the establishment of an international observer mission in Crimea,
by refusing to enter into direct
dialogue with the authorities of
Ukraine, and by choosing not to avail itself of international
mechanisms,
including those available in the
Council of Europe, to peacefully resolve the conflict.
6. The Assembly believes that by
violating the sovereignty and territorial integrity of Ukraine,
Russia has created a threat to stability and peace in Europe. The
annexation of Crimea and the steps leading to it, have set a pattern
which is now being followed by other parts of Ukraine, as
demonstrated by the developments in Donetsk, Kharkiv and Lugansk
since the beginning of the week.
7. The Assembly is particularly
concerned by the position taken by the members of both Chambers of
the Russian Parliament at different stages of the process of
annexation, including the unanimous vote in the Council of the
Federation authorising the use of military force in Ukraine, the
approval of constitutional amendments allowing for the annexation of
Crimea and the ratification of the illegal treaty on unification.
8. The Assembly regrets that
reports of alleged and not confirmed violations against the
Russian-speaking
minority and groundless accusations
about the extreme-right nature of the authorities in Kyiv have been
used
for political purposes by many top
officials and members of parliament in the Russian Federation in
their public statements.
9. The Assembly is deeply
concerned by the state of media freedom and freedom of expression in
Russia, and in particular by the biased coverage of the events in
Ukraine, and even manipulations which have largely contributed to the
inter-ethnic instability in the country, as well as by suppression of
the public debate and any criticism. The crackdown on the independent
media, including online media and journalists is most worrying.
10. The Assembly is deeply
concerned by the continuous failure of the Russian Federation to
implement Resolutions 1633 (2008), 1647 (2009) and 1683 (2009) on the
consequences of the war between Georgia and Russia, the occupation of
the Georgian provinces of Abkhazia and South Ossetia by Russian
troops and the refusal of the Russian Federation to allow European
Union monitors and to reverse ethnic cleansing.
11.The present situation of
minorities in Crimea, in particular of Crimean Tartars and
Ukrainians, raises the utmost concern. The Assembly urges Russia,
which is in illegal control of this territory, to ensure that their
rights are not violated.
12. The Assembly expresses its
anxiety with regard to the intentions of the Russian authorities in
the light of the steady and noticeable build-up of Russian military
forces along its border with Ukraine. Furthermore, it voices its
concern about public statements made by Russian officials with
respect to the situation of Russian minorities in a number of Council
of Europe member States, which, in the present context, raise
comprehensible fears in the countries concerned.
13. The Assembly strongly condemns the
violation of Ukrainian sovereignty and territorial integrity by the
Russian Federation, and considers that such a flagrant violation by
a Council of Europe member State of its obligations and commitments
requires a strong signal of disapproval.
14. However, the Assembly believes
that political dialogue should remain the most privileged way to
find compromise, and there should be no return to the pattern of the
Cold War. Suspension of the credentials of the Russian Delegation
would make such a dialogue impossible, while the Assembly
constitutes a good platform for keeping the Russian delegation
accountable on the basis of Council of Europe’s values and
principles. The Parliamentary Assembly has the power and the
possibility in this veritable crisis to confront face-to-face one of
its member States – the Russian Federation – with questions and
facts and to demand answers and accountability.
15. In consequence, in order to mark
its condemnation and disapproval of the Russian Federation's actions
with regard to Ukraine, the Assembly resolves to suspend the
following rights of the delegation of the Russian Federation until
the end of the 2014 session:
15.1.voting rights;
15.2. right to be
represented in the Bureau of the Assembly, the Presidential Committee
and the Standing Committee;
15.3 right to
participate in election observation missions.
16. The Assembly reserves
the right to annul the credentials of the Russian delegation, if the
Russian Federation does not deescalate
the situation and reverse the annexation of Crimea.
17. The Assembly invites the
Monitoring Committee to consider setting up an investigative
sub-committee tasked with examining and following the developments
relating to the conflict since August 2013.
Assembly debate on 10 April 2014
(16th Sitting) (see Doc. 13483, report of the Committee on the
Honouring of Obligations and Commitments by Member
States of the Council of Europe (Monitoring Committee), rapporteur:
Mr Stefan Schennach; and Doc.13488, opinion of
the Committee on Rules of Procedure, Immunities and Institutional
Affairs, rapporteur: Mr Hans Franken). Text
adopted by the Assembly on 10 April 2014 (16th Sitting).
Résolution 1990 (2014)1
Réexamen, pour des
raisons substantielles, des pouvoirs déjà
ratifiés de la
délégation russe
Assemblée
parlementaire,
1. Le 21 mars 2014, deux propositions
de résolutions sur les pouvoirs déjà ratifiés de la délégation
de la
Fédération de Russie ont été
soumises à l’Assemblée parlementaire. La première, signée par
74 membres, appelle au réexamen, en vertu de l’article 9.1.a du
Règlement de l’Assemblée, des pouvoirs ratifiés de la délégation
russe pour des raisons substantielles (Doc. 13457). Condamnant «sans
réserve la violation de l’intégrité territoriale et de la
souveraineté de l’Ukraine par les forces armées de la Fédération
de Russie au début du mois de mars 2014», et se déclarant
«extrêmement préoccupé[s] par le fait que les membres de la
Chambre haute du Parlement russe ont autorisé par avance à
l’unanimité une telle action», les signataires expriment leur
conviction qu’il y a eu «une grave violation des principes
fondamentaux du Conseil de l’Europe mentionnés à l’article 3 et
dans le préambule du Statut».
2. La deuxième proposition, sur la
suspension des droits de vote de la délégation russe (article 9 duRèglement de l’Assemblée) (Doc.
13459 corr.), a été signée par 53 membres. En particulier, les
signataires s’y disent «très préoccupés par le manque de
respect persistant, par la Fédération de Russie, de ses obligations
et engagements», comme le prouvent «les actions menées par les
forces militaires russes dans la péninsule de Crimée, ainsi que les
menaces explicites d’actions militaires dans le reste du territoire
ukrainien». Ils soulignent de plus que «l’intervention des forces
armées sur le territoire de l’Ukraine a été autorisée par le
Conseil de la Fédération de Russie le 1er mars 2014».
3. L’Assemblée considère que les
actions de la Fédération de Russie ayant abouti à l’annexion de
laCrimée et en particulier l’occupation
militaire du territoire ukrainien et la menace d’une intervention
des forces militaires, la reconnaissance des résultats du prétendu
référendum illégal et le rattachement, consécutif à cette
consultation, de la Crimée à la Fédération de Russie constituent
incontestablement une grave violation du droit international et
notamment de la Charte des Nations Unies et de l’Acte final
d’Helsinki de l’OSCE. Le lancement d’une action militaire par
la Russie a constitué une violation d’un mémorandum signé d’une
part par la Russie, les Etats-Unis, le Royaume-Uni et, d’autre part
par l’Ukraine, le Bélarus et le Kazakhstan en 1994, qui sape la
confiance dans d’autres instruments internationaux, en particulier
les accords sur le désarmement et la non-prolifération d’armes
nucléaires.
4. Ces actions sont aussi clairement
contraires au Statut du Conseil de l’Europe, en particulier à sonPréambule, et aux obligations
découlant de l’article 3 ainsi qu’aux engagements pris par la
Fédération de Russie lors de son adhésion, énoncés dans l’Avis
193 (1996) de l’Assemblée.
5. L’Assemblée regrette que la
Fédération de Russie ait constamment rejeté les efforts
diplomatiques de la communauté internationale pour
décrisper la situation, en déclinant les propositions de médiation
internationale et la mise en place
d’une mission d’observation internationale en Crimée, en
refusant d’engager un dialogue direct avec les autorités
ukrainiennes et en choisissant de ne pas avoir recours aux mécanismes
internationaux – dont ceux du Conseil de l’Europe – pour un
règlement pacifique du conflit.
6. L’Assemblée considère qu’en
violant la souveraineté et l’intégrité territoriale de
l’Ukraine, la Russie a fait naître une menace pour la stabilité
et la paix en Europe. L’annexion de la Crimée et les mesures qui
l’ont précédée ont ouvert une brèche dans laquelle
s’engouffrent désormais d’autres régions de l’Ukraine, comme
le montrent les développements intervenus depuis le début de la
semaine à Donetsk, Charkow et Lugansk.
7. L’Assemblée s’inquiète en
particulier de la position adoptée par les membres des deux Chambres
du Parlement russe à différents stades
du processus d’annexion, y compris le vote à l’unanimité du
Conseil de la Fédération autorisant le recours à la force
militaire en Ukraine, l’approbation des amendements constitutionnels permettant l’annexion
de la Crimée et la ratification du traité illégal de rattachement.
8. L’Assemblée regrette que de
nombreux hauts responsables et parlementaires de la Fédération de Russie aient utilisé à des fins
politiques, dans leurs déclarations publiques, des informations
d’allégations non confirmées de violations contre la minorité
russophone et des accusations infondées sur le caractère
d’extrême-droite des autorités de Kiev.
9. L’Assemblée s’inquiète
vivement de la situation de la liberté des médias et de la liberté
d’expression en Russie – en particulier de la partialité avec
laquelle les événements d’Ukraine ont été présentés – et
même des manipulations qui ont largement contribué à l’instabilité
inter-ethnique du pays, ainsi que des efforts visant à étouffer le
débat public et toute forme de critique. La répression contre les
médias indépendants, y compris les médias en ligne, et les
journalistes est extrêmement préoccupante.
10. L’Assemblée est vivement
préoccupée par l’absence de mise en œuvre par la Fédération de
Russie des Résolutions 1633 (2008), 1647 (2009) et 1683 (2009) sur
les conséquences de la guerre entre la Géorgie et la Russie, par
l’occupation des provinces géorgiennes de l’Abkhazie et de
l’Ossétie du Sud par des troupes russes et par le refus de la
Fédération de Russie d’autoriser des observateurs de l’Union
européenne et de revenir sur le nettoyage ethnique.
11. La situation actuelle des minorités
en Crimée, en particulier des Tatars et des Ukrainiens, suscite une
vive inquiétude. L’Assemblée appelle instamment la Russie, qui
contrôle illégalement ce territoire, à veiller à ce que leurs
droits ne soient pas violés.
12. L’Assemblée exprime son anxiété
quant aux intentions des autorités russes, compte tenu du regroupement constant et observable de
forces militaires russes le long de leur frontière avec l’Ukraine.
En outre, elle s’inquiète des déclarations publiques de
responsables russes au sujet de la situation des minorités russes
dans un certain nombre d’Etats membres du Conseil de l’Europe.
Dans le contexte actuel, ces déclarations font naître des craintes
compréhensibles dans les pays concernés.
13. L’Assemblée condamne fermement
l’atteinte à la souveraineté et à l’intégrité territoriale
de l’Ukraine par la Fédération de Russie et considère qu’une
violation aussi manifeste, par un Etat membre du Conseil de l’Europe,
de ses obligations et engagements appelle un message fort de
désapprobation.
14. Cependant, l’Assemblée est
convaincue que le dialogue politique doit rester la voie privilégiée
pour trouver un compromis et qu’il ne faut
pas revenir à l’exemple de la guerre froide. La suspension des
pouvoirs de la délégation russe rendrait ce dialogue impossible,
alors que l’Assemblée constitue une enceinte adéquate pour
continuer à obliger la délégation russe à rendre des comptes sur
la base des valeurs et des principes du Conseil de l’Europe. Dans
cette crise réelle, l’Assemblée parlementaire a le pouvoir et la
possibilité de confronter l’un de ses Etats membres – la
Fédération de Russie – aux questions et aux faits, et d’exiger
des réponses et des comptes.
15. En conséquence, afin de marquer sa
condamnation et sa désapprobation face aux agissements de la Fédération de Russie à l’égard de
l’Ukraine, l’Assemblée décide de suspendre les droits suivants
de la délégation de la Fédération de
Russie jusqu’à la fin de la session de 2014:
15.1. droit de vote;
15.2. droit d’être représenté
au Bureau de l’Assemblée, au Comité des présidents, à
la Commission
permanente;
15.3. droit de participer à des
missions d’observation des élections.
16. L’Assemblée se réserve le
droit d'annuler les pouvoirs de la délégation russe, si la
Fédération de Russie n’amorce pas une désescalade de la
situation et ne fait pas marche arrière sur l’annexion de la
Crimée.
17. L’Assemblée invite la commission
de suivi à envisager la création d’une sous-commission d’enquête
chargée d’examiner et de suivre les développements liés au
conflit depuis août 2013.
1. Discussion par
l’Assemblée le 10 avril 2014 (16e séance) (voir Doc. 13483,
rapport de la commission pour le respect des obligations et
engagements des Etats membres du Conseil de l'Europe (commission de
suivi), rapporteur: M. Stefan Schennach; et Doc.
13488, avis de la commission du Règlement, des immunités et des
affaires institutionnelles, rapporteur: M. Hans
Franken). Texte adopté par l’Assemblée le 10 avril 2014.
F
- 67075 Strasbourg Cedex|
assembly@coe.int|
Tel:
+33 3 88 41 2000|
Fax:
+33 3 88 41 2733