Днес Комитетът на Министрите на Съвета на Европа взе решение да изключи Русия от Съвета на Европа. Решението е взето след вчерашното единодушно решение на Парламентарнтата Асамблея на Съвета на Европа (ПАСЕ).
Изключването на Русия влиза в сила от днес!
От днес страните-членки на Съвета на Европа от 47 вече са 46.
Снощното заявление на Руската Федерация, че напуска Съвета на Европа е прието от Комитета на Министрите само за сведение.
Съгласно правилата на организацията след такова заявление следва дълга процедура, за която Русия вече е закъсняла.
Напускането на Съвета на Европа не става автоматично само с едно заявление.
Ето защо Русия не е напуснала Съвета на Европа по свое желание, а е била изключена!
Страни-агресори не могат да членуват в Съвета на Европа, където участват само държави, които желаят вместо войни да има сътрудничество между страните и споровете да се решават само по мирен начин.
След днешното решение на Комитета на Министрите знамето на Руската Федерация беше смъкнато от пилона пред Двореца на Европа в Страсбург.
Resolution CM/Res(2022)2 on the
cessation of the membership of the Russian Federation to the Council of
Europe
(Adopted by the
Committee of Ministers on 16 March 2022
at the 1428ter meeting of the Ministers' Deputies)
Reaffirming that the
aggression of the Russian Federation against Ukraine constitutes a serious
violation by the Russian Federation of its obligations under Article 3 of the
Statute of the Council of Europe;
Recalling its
decision of 25 February 2022 (CM/Del/Dec(2022)1426ter/2.3)
by which, following an exchange of views with the Parliamentary Assembly in the
Joint Committee, it decided to launch the procedure provided by Article 8 of
the Statute of the Council of Europe and agreed to suspend the Russian
Federation from its rights of representation in the Council of Europe, in
accordance with its relevant Resolution CM/Res(2022)1
on legal and financial consequences of the suspension;
Recalling also its
decision on 10 March 2022 (CM/Del/Dec(2022)1428bis/2.3)
to consult the Parliamentary Assembly on potential further use of Article 8 of
the Statute of the Council of Europe, and Opinion No. 300 of the Parliamentary
Assembly, unanimously adopted on 15 March 2022, which considered that the
Russian Federation can no longer be a member State of the Organisation;
Noting that by a
communication dated 15 March 2022, the Government of the Russian Federation
informed the Secretary General of its withdrawal from the Council of Europe in
accordance with the Statute of the Council of Europe and of its intention to
denounce the European Convention on Human Rights,
Decides, in the
context of the procedure launched under Article 8 of the Statute of the Council
of Europe, that the Russian Federation ceases to be a member of the Council of
Europe as from 16 March 2022.
Résolution CM/Res(2022)2 sur
la cessation de la qualité de membre de la Fédération de Russie du Conseil de
l'Europe
(adoptée par le Comité des Ministres le 16 mars 2022,
lors de la 1428ter réunion des Délégués des Ministres)
Réaffirmant que l'agression de la Fédération de Russie
contre l'Ukraine constitue une violation grave par la Fédération de Russie de
ses obligations au titre de l'Article 3 du Statut du Conseil de l'Europe ;
Rappelant sa décision du 25 février 2022 (CM/Del/Dec(2022)1426ter/2.3)
par laquelle, à la suite d'un échange de vues avec l'Assemblée parlementaire au
sein du Comité mixte, il a décidé d’engager la procédure prévue à l’Article 8
du Statut du Conseil de l’Europe et est convenu de suspendre la Fédération de
Russie de ses droits de représentation au Conseil de l'Europe, conformément à
sa Résolution pertinente CM/Res(2022)1
sur les conséquences juridiques et financières de la suspension ;
Rappelant également sa décision du 10 mars 2022 (CM/Del/Dec(2022)1428bis/2.3)
de consulter l'Assemblée parlementaire sur une potentielle future utilisation
de l'Article 8 du Statut du Conseil de l'Europe, et l'Avis n° 300 de l'Assemblée
parlementaire, adopté à l’unanimité le 15 mars 2022, qui considère que la
Fédération de Russie ne peut plus être un État membre de l’Organisation ;
Notant que par une communication en date du 15 mars 2022, le
Gouvernement de la Fédération de Russie a informé la Secrétaire Générale de son
retrait du Conseil de l'Europe conformément au Statut du Conseil de l'Europe et
de son intention de dénoncer la Convention européenne des droits de l'homme,
Décide, dans le cadre de la procédure lancée en vertu de
l'Article 8 du Statut du Conseil de l'Europe, que la Fédération de Russie cesse
d'être membre du Conseil de l'Europe à compter du 16 mars 2022.
НЕОФИЦИАЛЕН ПРЕВОД!
Комитетът на
Министрите,
Препотвърждавайки, че
агресията на Руската Федерация срещу Украйна представлява сериозно нарушение от
Руската Федерация на нейните задължение съгласно чл.3 от Статута на Съвета на
Европа
Позовавайки се на
своето решение от 25 февруари 2022г. (CM/Del/Dec(2022)1426ter/2.3)
чрез което, след обмяна на мнения с Парламентарната Асамблея на Съвета на
Европа в Смесения комитет, реши да стартира процедурата посочена в чл. 8 от Статута
на Съвета на Европа и прие решение да суспендира Руската Федерация от нейните
права за представителство в Съвета на Европа в съответствие със своята
резолюция CM/Res(2022)1
за правните и финансовите последици от суспендирането.
Позовавайки се на своето
решение от 10 март 2022г. (CM/Del/Dec(2022)1428bis/2.3)
да консултира Парламентарната Асамблея за възможно бъдещо прилагане на чл.8 от
Статута на Съвета на Европа и Становище № 300 на Парламентарната Асамблея
единодушно прието на 15 март 2022г. според което Руската Федерацияне може да
продължи да бъде страна-членка на Организацията
Отбелязвайки, че чрез
кореспонденция от 15 март 2022г. Правителството на Руската Федерация информира
Генералния секретар за своето оттегляне от Съвета на Европа съгласно Статута на
Съвета на Европа и намерението си да денонсира Европейската Конвенция за защита
правата на човека
РЕШИ в съответствие
със започналата процедура по чл.8 от Статута на Съвета на Европа, че Руската
Федерация представа да бъде член на Съвета на Европа от 16 март 2022г.
С 216 гласа "за" , 0 - "против" и 3 -"въздържали се"(които в ПАСЕ се приемат само за сведение, но не влияят на резултата от гласуването) тази вечер Парламентарната Асамблея на Съвета на Европа (ПАСЕ) единодушно прие позиция до Комитета на Министрите с която заяви, че Русия трябва да напусне Съвета на Европа.
Един от тримата въздържали се е българският социалист Илиян Йончев.
Вторият" въздържал се" е германският депутат от левицата Андрей Хунко.
Депутатката от Полша, която е гласувала "въздържала се" декларира, че е допуснала грешка и е искала да гласува "за".
Ето нейната декларация включена в протокола на заседанието :
For the record, I would like to mention that during the voting for the report on the Consequences of the Russian Federation's aggression against Ukraine, I abstained by mistake. My intention was to vote in favour of the draft opinion.
Consequences of the Russian Federation's aggression against Ukraine
Opinion 300
(2022)
| Provisional version
Author(s):
Parliamentary Assembly
Origin
Assembly debate on 15 March 2022
(3rd and 4th sittings) (see Doc. 15477, report of the Committee on Political Affairs and Democracy,
rapporteur: Ms Ingjerd Schou). Text adopted
by the Assembly on 15 March 2022 (4th sitting).
1. In continuation
of the war of aggression waged by the Russian Federation against
Ukraine since 20 February 2014, as of 24 February 2022, Russia has
escalated its military activities against Ukraine to unprecedented
levels, causing thousands of civilian casualties, displacing millions
of people and devastating the country. In launching this further
military aggression, the Russian Federation has chosen recourse
to force over dialogue and diplomacy to achieve its foreign policy
objectives, in violation of the legal and moral norms that govern
the peaceful coexistence of States. This conduct shows disregard
for the very essence of the Council of Europe as enshrined in its
Statute (ETS No. 1), which is the conviction that the pursuit of
peace based upon justice and international co-operation is vital
for the preservation of human society and civilisation.
2. The Parliamentary Assembly condemns, in the strongest terms,
the Russian Federation’s aggression against Ukraine and stands in
solidarity with Ukraine and the Ukrainian people, reaffirming its
unwavering support for the sovereignty, independence and territorial
integrity of Ukraine within its internationally recognised borders.
The Assembly stands in solidarity with its Ukrainian members in
these dark hours.
3. The Assembly considers that the Russian Federation’s armed
attack on Ukraine is in breach of the Charter of the United Nations,
qualifies as crime against peace under Nuremberg Charter and qualifies
as “aggression” under the terms of Resolution 3314 (XXIX) of the
United Nations General Assembly adopted in 1974. It is a violation
of the Helsinki Final Act and the Charter of Paris for a New Europe.
4. It is also a serious breach of Article 3 of the Statute of
the Council of Europe and a violation of the obligations and commitments
that the Russian Federation accepted upon becoming a member of the Organisation,
including the commitments to settle international and internal disputes
by peaceful means, rejecting resolutely any threats of force against
its neighbours, and to denounce the concept of treating neighbouring
States as a zone of special influence called the “near abroad”.
5. The Assembly deplores that, despite the many appeals to cease
the hostilities and to comply with international law, the Russian
leadership has persisted in its aggression, escalating the violence
in Ukraine and making threats should other States interfere. Through
its attitude and actions, the leadership of the Russian Federation
poses an open menace to security in Europe, following a path which
also includes the act of military aggression against the Republic
of Moldova and respectively the occupation of its Transnistrian
region, the act of military aggression against Georgia and subsequent
occupations of its two regions in 2008, the illegal annexation of
Crimea, and its role in eastern Ukraine, which culminated in the
illegal recognition of the self-proclaimed republics of Donetsk
and Luhansk as “independent States”.
6. The Assembly is deeply disturbed by evidence of serious violations
of human rights and international humanitarian law by the Russian
Federation, including attacks against civilian targets, indiscriminate
use of artillery, missiles, and bombing – including cluster bombs
–, attacks on humanitarian corridors intended to allow civilians
to escape from besieged towns and cities and hostage taking. It
notes with shock the reckless attacks by Russian armed forces on
nuclear facilities in Ukraine.
7. The Assembly supports all efforts aimed at ensuring accountability,
including the decision by the Prosecutor of the International Criminal
Court (ICC) to investigate the situation in Ukraine and the establishment
of a special investigation commission by the United Nations Human
Rights Council, and will evaluate the proposals to establish a special
international criminal tribunal for war crimes committed during
the war in Ukraine started by the Russian military aggression. It
also welcomes other efforts to document possible crimes under international
law committed in Ukraine, including through the publication of commercial
satellite imagery, the analysis of this imagery and other forms
of open-source intelligence by private actors. Similarly, it takes
note of the application filed by Ukraine before the International
Court of Justice instituting proceedings against the Russian Federation
concerning a dispute relating to the interpretation, application
and fulfilment of the United Nations Genocide Convention.
8. The Assembly regrets that the Russian Federation has failed
to implement numerous decisions of the European Court of Human Rights,
including its interim measures, asking the Russian Federation to
refrain from military attacks against civilians and civilian objects,
including residential premises, emergency vehicles and other specially
protected civilian objects such as schools and hospitals, and to
immediately ensure the safety of the medical establishments, personnel
and emergency vehicles within the territory under attack or siege
by Russian troops.
9. The Assembly is deeply concerned at the situation of Ukrainians
who have been forced to flee their country for fear of their lives,
in the biggest refugee exodus seen in Europe since the Second World
War. The Assembly applauds the generosity and solidarity shown by
neighbouring countries, who continue to take in hundreds of thousands
of refugees, most of them women and children: Poland has so far
welcomed 1 700 000 refugees, Hungary 250 000, the Republic of Moldova
330 000, Romania 415 000, and the Slovak Republic 200 000. In this
context, the Assembly welcomes the decision by the European Union
to implement the temporary protection directive while calling for
further support in response to this unprecedented humanitarian crisis,
including through resettlement programmes.
10. The Assembly notes that the unfolding Russian aggression on
Ukraine has been very widely condemned by the international community,
in particular by States and international organisations. A strong
critical stance has also been taken by other actors, from international
sports administration bodies to private companies to prominent cultural
figures and sports personalities.
11. In the Russian Federation, however, anti-war protests are
stifled. The Assembly condemns the actions taken by the Russian
authorities to further curtail freedom of expression and freedom
of assembly, through the closure of almost all remaining independent
news organisations, the intensifying crackdown on civil society, the
harsh repression of peaceful protests, and severe restrictions on
access to social media. It deplores the fact that, as a result,
the Russian population is deprived of information from independent
sources, instead being exposed only to State-controlled media that
amplify a distorted narrative of the war.
12. These tragic events confirm the relevance and continuous necessity
of the Council of Europe as a value-based intergovernmental organisation
working to promote democracy, human rights and the rule of law. Through
its numerous bodies and institutions, and in the respect of its
remit and mission, the Council of Europe should be on the frontline
in providing assistance and expertise to support Ukraine and Ukrainians.
13. In light of the above, the Assembly calls on the Russian Federation
to:
13.1 cease hostilities against
Ukraine and immediately, completely and unconditionally withdraw
its military forces from the territory of Ukraine within its internationally
recognised borders;
13.2 comply strictly with its obligations under human rights
and international humanitarian law;
13.3 refrain, in all circumstances, from attacks against civilians
and ensure the opening of and respect for humanitarian corridors
to allow the evacuation of civilians to safe regions within Ukraine
or safe countries outside Ukraine;
13.4 comply with the interim measures indicated by the European
Court of Human Rights;
13.5 not to hinder the prompt delivery of humanitarian assistance
to the Ukrainian population, or the effective access of humanitarian
agencies to Ukraine and within Ukraine;
13.6 co-operate with the investigations and proceedings that
have been set up by the International Criminal Court, the International
Court of Justice and the special commission to be constituted by
the Human Rights Council;
13.7 ensure the safety and security of Ukraine’s nuclear facilities,
including by refraining from making them the target of any military
activity, and co-operate fully with the International Atomic Energy
Agency;
13.8 immediately release and reinstate all kidnapped mayors
and local representatives, as well as release activists;
13.9 ensure full respect for freedom of expression and association,
media freedoms and access to the internet, in accordance with international
legal obligations.
14. The Assembly calls on Council of Europe member States to:
14.1 further increase their assistance
to Ukraine and to ensure the safe and effective functioning of the humanitarian
corridors;
14.2 consider increasing their assistance to Ukraine in its
efforts to strengthen the protection of its territory, including
its airspace, in order to reduce the severe human cost and the tragic
humanitarian consequences of the ongoing Russia's war of aggression;
14.3 step up support for Council of Europe States which have
received large numbers of Ukrainian refugees;
14.4 contribute to the Ukraine Flash Appeal launched by the
United Nations as well as by other organisations such as the International
Red Cross;
14.5 establish schemes to facilitate access to their territories
and grant protection status to persons fleeing the war in Ukraine
including, when applicable, by applying the European Union’s temporary protection
directive;
14.6 avoid discrimination against refugees on any basis, in
particular ethnicity and national origin, while taking into account
the needs of vulnerable refugees fleeing Ukraine, including children,
victims of gender-based violence or trauma, persons with disabilities
and the elderly;
14.7 devise strategies and measures aimed at the integration
refugees, in a long-term perspective;
14.8 develop and implement programmes to resettle from neighbouring
countries persons who fled the war in Ukraine;
14.9 consider further strengthening the resources of the Council
of Europe Development Bank, with a view to improving its capacity
to address emergency needs through targeted grant support and to reinforce
its long-term ability to finance social infrastructure investments
in countries hosting large numbers of Ukrainian refugees;
14.10 step up voluntary contributions to ensure that the Council
of Europe can offer a package of priority measures for Ukraine,
to be implemented as soon as conditions allow;
14.11 show their continued trust in the Organisation by ensuring
its financial sustainability, should the Russian Federation fail
to meet its financial commitments to the Council of Europe or cease
to be a member of the Organisation.
15. As regards the role of the Council of Europe, the Assembly:
15.1 invites the Commissioner for
Human Rights to continue her efforts aimed at raising awareness about
the situation of those fleeing Ukraine and those who remain in Ukraine,
and to support initiatives aimed at documenting human rights violations
and breaches of international humanitarian law in Ukraine, including
through regular contact with her network of human rights defenders
and civil society;
15.2 invites the Secretary General of the Council of Europe
to ask her Special Representative on Migration and Refugees to give
priority, in her activities, to the situation of refugees and displaced persons
fleeing the war in Ukraine, also relying on the Network of Focal
Points on Migration and in the framework of the Action Plan on Protecting
Vulnerable Persons in the Context of Migration and Asylum in Europe
(2021-2025);
15.3 encourages the European Court of Human Rights to consider
giving priority to applications brought by Ukrainian citizens against
the Russian Federation for acts committed in the temporarily occupied
areas of Ukraine, taking into account the fact that they have no
access to effective remedies against such acts at national level.
16. In the event that the Russian Federation ceases to be a member
of the Organisation, the Council of Europe should envisage initiatives
to be able to continue to support and engage with human rights defenders, democratic
forces, free media and independent civil society in the Russian
Federation.
17. In light of the broader impact of the Russian Federation’s
aggression against Ukraine on European co-operation and security,
the Assembly invites the Committee of Ministers to open an in-depth
reflection on the means to strengthen the indispensable role of
the Council of Europe in the European institutional architecture as
the guardian of democracy, human rights and the rule of law and
a forum for co-operation and dialogue between peaceful, independent
democratic States. In this context, the Assembly reiterates its
support for the organisation of a Fourth Summit of Heads of State
and Government of Council of Europe member States, which would chart
the way forward for the Organisation, to better equip it to promote
democratic security and tackle the challenges ahead.
18. As regards its own work, the Assembly:
18.1 should continue to follow closely the consequences of
the Russian Federation’s aggression against Ukraine;
18.2 in view of the participation of Belarus in the Russian
Federation’s aggression against Ukraine, recommends that its Bureau
suspend relations between the Assembly and the Belarusian authorities
in all its activities.
19. As regards the request to provide an Opinion to the Committee
of Ministers pursuant to Statutory Resolution (51) 30, the Assembly is convinced that
the gravity of the actions committed by the Russian Federation and
the profound breach of trust caused by them fully justify the further
recourse to Article 8 of the Statute. Taking into account all of
the above and that the Russian Federation committed grave violations
of the Council of Europe Statute, incompatible with the status of
a Council of Europe member State, does not bear its undertakings
before the Council of Europe and does not comply with the commitments
before it, the Assembly considers that the Russian Federation can
therefore no longer be a member State of the Organisation.
20. The Assembly, therefore, is of the opinion that the Committee
of Ministers should request the Russian Federation to immediately
withdraw from the Council of Europe. If the Russian Federation does
not comply with the request, the Assembly suggests that the Committee
of Ministers determines the immediate possible date from which the
Russian Federation would cease to be a member of the Council of
Europe.
1.В продължение на военната агресия, започната от
Руската федерация срещу Украйна на 20 февруари 2014 г., от 24 февруари 2022 г.
Русия ескалира военните си действия срещу Украйна до безпрецедентни нива, като
причини хиляди цивилни жертви, накара милиони хора да избягат и опустоши
страната. При започването на тази последваща военна агресия Руската федерация
избра да използва сила вместо диалог и дипломация, за да постигне целите на
външната си политика, в нарушение на правните и моралните норми, които са в
основата на мирното съвместно съществуване на държавите. Подобно поведение
показва незачитане на самата същност на Съвета на Европа, залегнала в неговия
устав (ETS № 1), а именно убеждението, че стремежът към мир, основан на справедливост
и международно сътрудничество, е от жизненоважно значение за опазването на
човешкото общество и цивилизация.
2.Парламентарната асамблея най-категорично осъжда
агресията на Руската федерация срещу Украйна и изразява солидарност с Украйна и
украинския народ, като потвърждава непоколебимата си подкрепа за суверенитета,
независимостта и териториалната цялост на Украйна в нейните международно
признати граници. Асамблеята изразява солидарност с украинските си членове в
тези мрачни часове.
3.Асамблеята счита, че въоръженото нападение на
Руската федерация срещу Украйна е в нарушение на Устава на Организацията на
обединените нации, квалифицира се като престъпление срещу мира съгласно
Нюрнбергската харта и се квалифицира като „агресия“ съгласно Резолюция 3314 (XXIX)
на Общото събрание на Организацията на обединените нации, приета през 1974 г.
Това е нарушение на Заключителния акт от Хелзинки и на Парижката харта за нова
Европа.
4.Това е също така сериозно нарушение на член 3 от
Устава на Съвета на Европа и нарушение на задълженията и ангажиментите, които
Руската федерация пое поради членството си в Организацията, включително
ангажиментите за уреждане на международни и вътрешни спорове с мирни средства,
решително отхвърляне на всякакви заплахи със сила срещу нейните съседи и
осъждане на концепцията за третирането на съседните държави като зона на
специално влияние, наричана „близката чужбина“.
5.Асамблеята изразява съжаление, че въпреки
многобройните призиви за прекратяване на военните действия и за спазване на
международното право руското ръководство продължава да проявява агресия, да
ескалира насилието в Украйна и да отправя заплахи срещу намесата на други
държави. Чрез своето отношение и действия ръководството на Руската федерация
представлява открита заплаха за сигурността в Европа, следвайки път, който
включва също така акта на военна агресия срещу Република Молдова и съответно
окупацията на нейния Приднестровски регион, акта на военна агресия срещу Грузия
и последвалите окупации на двата ѝ региона през 2008 г., незаконното анексиране
на Крим и ролята ѝ в Източна Украйна, която достигна кулминация с незаконното
признаване на самопровъзгласилите се републики Донецк и Луганск за „независими
държави“.
6.Асамблеята е дълбоко обезпокоена от
доказателствата за сериозни нарушения на правата на човека и международното
хуманитарно право от страна на Руската федерация, включително атаки срещу
цивилни цели, безразборно използване на артилерия, ракети и бомбардировки -
включително касетъчни бомби - нападения срещу хуманитарни коридори,
предназначени да дадат възможност на цивилни граждани да избягат от обсадените
градове и села, и вземане на заложници. С шок се отбелязват безразсъдните атаки
на руските въоръжени сили срещу ядрени съоръжения в Украйна.
7.Асамблеята подкрепя всички усилия, насочени към
подвеждане под отговорност, включително решението на прокурора на Международния
наказателен съд (МНС) да разследва ситуацията в Украйна и създаването на
специална комисия за разследване от Съвета на ООН по правата на човека, и ще
направи оценка на предложенията за създаване на специален международен
наказателен трибунал за военни престъпления, извършени по време на войната в
Украйна, започната от руската военна агресия. Тя също така приветства другите
усилия за документиране на евентуални престъпления съгласно международното
право, извършени в Украйна, включително чрез публикуване на търговски
спътникови изображения, анализ на тези изображения и други форми на разузнаване
с отворен код от частни лица. Също така тя взема под внимание молбата, подадена
от Украйна пред Международния съд, за образуване на производство срещу Руската
федерация във връзка със спор, свързан с тълкуването, прилагането и
изпълнението на Конвенцията на ООН за геноцида.
8.Асамблеята изразява съжаление, че Руската федерация
не е изпълнила многобройните решения наЕвропейския
съд по правата на човека, включително неговите временни мерки, иска от Руската
федерация да се въздържа от военни нападения срещу цивилни и граждански обекти,
включително жилищни помещения, превозни средства за спешна помощ и други
специално защитени граждански обекти, като например училища и болници, и
незабавно да осигури безопасността на лечебните заведения, персонала и
превозните средства за спешна помощ на територията, която е атакувана или обсадена
от руски войски.
9.Асамблеята е дълбоко обезпокоена от ситуацията
за украинците, които са принудени да напуснат страната си поради страх за
живота си, от най-голямата бежанска вълна в Европа след Втората световна война.
Асамблеята приветства щедростта и солидарността, проявени от съседните държави,
които продължават да приемат стотици хиляди бежанци, повечето от които жени и
деца: досега Полша е приела 1 700 000 бежанци, Унгария - 250 000, Република
Молдова - 330 000, Румъния - 415 000 и Словашката република - 200 000. В този
смисъл Асамблеята приветства решението на Европейския съюз да приложи
директивата за временна закрила, като същевременно призовава за допълнителна
подкрепа в отговор на тази безпрецедентна хуманитарна криза, включително чрез
програми за презаселване.
10.Асамблеята отбелязва, че разгръщащата се руска
агресия срещу Украйна е широко осъждана от международната общност, по-специално
от държавите и международните организации. Критична позиция заеха и други
участници - от международни спортни административни органи до частни компании,
изтъкнати културни дейци и спортни личности.
11.В Руската федерация обаче антивоенните протести
се задушават. Асамблеята осъжда действията, предприети от руските власти за
допълнително ограничаване на свободата на изразяване и свободата на събиране
чрез закриването на почти всички останали независими новинарски организации,
засилващите се репресии срещу гражданското общество, суровите репресии срещу
мирните протести и строгите ограничения на достъпа до социални мрежи. Тя
изразява съжаление, че в резултат на това руското население е лишено от
информация от независими източници, а вместо това получава данни само от
контролирани от държавата медии, които подсилват изкривената представа за
войната.
12.Тези трагични събития потвърждават значимостта и
постоянната необходимост Съветът на Европа, като базирана на ценности
междуправителствена организация, да работи за утвърждаване на демокрацията,
правата на човека и принципите на правовата държава. Чрез многобройните си
органи и институции и във връзка със своите правомощия и мисия Съветът на
Европа следва да бъде на първа линия при предоставянето на помощ и експертен
опит в подкрепа на Украйна и украинците.
13.С оглед на гореизложеното Асамблеята призовава
Руската федерация:
13.1.да
прекрати военните действия срещу Украйна и незабавно, напълно и безусловно да
изтегли военните си сили от територията на Украйна в рамките на международно
признатите ѝ граници;
13.2.да
спазва стриктно задълженията си във връзка с правата на човека и международното
хуманитарно право;
13.3.да
се въздържа при всички обстоятелства от нападения срещу цивилни лица и да
гарантира отварянето и зачитането на хуманитарните коридори, за да позволи
евакуацията на цивилни лица към безопасни региони в Украйна или към безопасни
държави извън Украйна;
13.4.да
спазва временните мерки, посочени от Европейския съд по правата на човека;
13.5.да
не възпрепятства бързото предоставяне на хуманитарна помощ на украинското
население или ефективния достъп на хуманитарните агенции до Украйна и в рамките
на Украйна;
13.6.да
сътрудничи на разследванията и производствата, инициирани от Международния
наказателен съд, Международния съд и специалната комисия, която ще бъде
създадена от Съвета по правата на човека;
13.7.да
гарантира безопасността и сигурността на ядрените съоръжения на Украйна,
включително чрез въздържане от превръщането им в цел на военна действия, и да
сътрудничи изцяло на Международната агенция за атомна енергия;
13.8.незабавно
да освободи и да върне на длъжност всички отвлечени кметове и местни
представители, както и да освободи активистите;
13.9.да
гарантира пълно зачитане на свободата на изразяване и сдружаване, медийните
свободи и достъпа до интернет в съответствие с международните си законови
задължения.
14.Асамблеята
призовава държавите членки на Съвета на Европа:
14.1.допълнително
да увеличат помощите си за Украйна и да гарантират безопасното и ефективно
функциониране на хуманитарните коридори;
14.2.да
обмислят увеличаване на помощта си за Украйна в усилията ѝ да укрепи защитата
на своята територия, включително въздушното си пространство, с цел да се
намалят тежките загуби на човешки животи и трагичните хуманитарни последици от
продължаващата руска военна агресия;
14.3.да
засилят подкрепата за държавите от Съвета на Европа, които са приели голям брой
украински бежанци;
14.4.да
подкрепят извънредния призив за Украйна, отправен от Организацията на
обединените нации, както и от други организации като Международния Червен
кръст;
14.5.да
създадат схеми за улесняване на достъпа до техните територии и да предоставят
статут на закрила на лица, бягащи от войната в Украйна, включително, когато е
приложимо, чрез прилагане на директивата на Европейския съюз за временна
закрила;
14.6.да
избягват дискриминацията срещу бежанците поради каквото и да е основание,
по-специално поради етническа принадлежност и национален произход, като
същевременно вземат предвид нуждите на уязвимите бежанци, които бягат от
Украйна, включително децата, жертвите на насилие или травма, основани на пола,
лицата с увреждания и възрастните хора;
14.7.да
разработят стратегии и мерки, насочени към интеграцията на бежанците в дългосрочен
план;
14.8.да
разработят и прилагат програми за презаселване от съседни държави на лица,
избягали от войната в Украйна;
14.9.да
обмислят допълнителното укрепване на ресурсите на Банката за развитие на Съвета
на Европа с оглед подобряване на капацитета ѝ за посрещане на спешни нужди чрез
целенасочена подкрепа с безвъзмездни средства и засилване на способността ѝ в
дългосрочен план да финансира инвестиции в социална инфраструктура в държави, в
които има голям брой украински бежанци;
14.10.да
увеличат доброволните си вноски, за да се гарантира, че Съветът на Европа може
да предложи пакет от приоритетни мерки за Украйна, които да бъдат приложени
веднага щом условията позволяват това;
14.11.да
демонстрират доверието си в Организацията, като гарантират нейната финансова
устойчивост, в случай че Руската федерация не изпълни финансовите си
ангажименти към Съвета на Европа или престане да бъде член на Организацията.
15.Що
се отнася до ролята на Съвета на Европа, Асамблеята:
15.1.приканва
комисаря по правата на човека да продължи усилията си, насочени към повишаване
на осведомеността относно положението на лицата, които бягат от Украйна, и на
лицата, които остават в Украйна, и да подкрепя инициативи, насочени към
документиране на нарушенията на правата на човека и нарушенията на
международното хуманитарно право в Украйна, включително чрез редовен контакт с
нейната мрежа от застъпници за правата на човека и гражданското общество;
15.2.приканва
генералния секретар на Съвета на Европа да поиска от специалния си представител
по въпросите на миграцията и бежанците да даде приоритет в своята дейност на
ситуацията с бежанците и разселените лица, бягащи от войната в Украйна, като
разчита също така на мрежата от координационни центрове по въпросите на
миграцията и в рамките на плана за действие за защита на уязвимите лица в
контекста на миграцията и убежището в Европа (2021 -2025 г.);
15.3.насърчава
Европейския съд по правата на човека да разгледа възможността за даване на
приоритет на молбите, подадени от украински граждани срещу Руската федерация,
за действия, извършени във временно окупираните райони на Украйна, като се
вземе предвид фактът, че те нямат достъп до ефективни средства за правна защита
срещу такива действия на национално равнище.
16.В случай че Руската федерация престане да бъде
член на Организацията, Съветът на Европа следва да предвиди инициативи, за да
може да продължи да подкрепя защитниците на правата на човека, демократичните
сили, свободните медии и независимото гражданско общество в Руската федерация.
17.С оглед на по-широкото въздействие на агресията
на Руската федерация срещу Украйна върху европейското сътрудничество и
сигурност Асамблеята приканва Комитета на министрите да разгледа подробно
средствата за укрепване на незаменимата роля на Съвета на Европа в европейската
институционална архитектура като пазител на демокрацията, правата на човека и
принципите на правовата държава и като форум за сътрудничество и диалог между
мирни, независими, демократични държави. Във връзка с това Асамблеята отново
заявява подкрепата си за организирането на Четвърта среща на високо равнище на
държавните и правителствените ръководители на държавите членки на Съвета на
Европа, на която да се очертае пътят напред за Организацията, за да бъде тя
по-подготвена за насърчаване на демократичната сигурност и за справяне с
предстоящите предизвикателства.
18.Що се отнася до собствената ѝ работа,
Асамблеята:
18.1. ще продължи да следи отблизо последиците от агресията на
Руската федерация срещу Украйна;
18.2. с оглед участието на Беларус в агресията на Руската
федерация срещу Украйна препоръчва Бюрото да преустанови отношенията между
Асамблеята и белоруските органи във всички свои дейности.
19.Що се отнася до искането за предоставяне на
становище до Комитета на министрите съгласно Уставна резолюция 51 (30), Асамблеята е убедена, че сериозността
на действията, извършени от Руската федерация, и дълбокото нарушаване на
доверието, причинено от нея, напълно оправдават последващото използване на член
8 от Устава. Като се има предвид всичко посочено по-горе и че Руската федерация
е извършила тежки нарушения на Устава на Съвета на Европа, несъвместими със
статута на държава членка на Съвета на Европа, че не изпълнява задълженията и
ангажиментите си пред Съвета на Европа, Асамблеята счита, че Руската федерация не
може да продължи да бъде държава членка на Организацията.
20.Ето защо Асамблеята е на мнение, че Комитетът на
министрите следва да поиска от Руската федерация незабавно да оттегли
членството си в Съвета на Европа. Ако Руската федерация не изпълни искането,
Асамблеята предлага Комитетът на министрите да определи възможно най-близката
дата, от която Руската федерация ще престане да бъде член на Съвета на Европа.
[1]Разисквания на Асамблеята на 15 март
2022 г. (3-то и 4-то заседание) (вижте док. 15477, доклад на Комисията по политически
въпроси и демокрация, докладчик: г-жа Ингерд Шу Скау). Текстът е приет от Асамблеята
на 15 март 2022 г. (4-о заседание).
Стенограма от дебатите - сутрешно
заседание ,15 март 2022г.
Утре сутринта е свикано извънредно заседание на Комитета на Министрите, който ще вземе решение за това след гласуването на ПАСЕ. От своя страна Русия с писмо адресирано до Генералния секретар на организацията заяви, че ще напусне Съвета на Европа.
В безпрецедентно дългия списък на желаещите да се изкажат по темата се записаха 167 депутати от които почти всички успяха да вземат думата.
От България в дебатите взеха участие народните представители Христо Иванов (ДБ), Екатерина Димитрушева (ПП) и Екатерина Захариева (ГЕРБ-СДС, Група на ЕНП), които пледираха за изключване на Русия от Съвета на Европа, заради агресията и срещу Украйна с което са погазени основните принципи и ценности на организацията.
Ето приятелски превод на изказването на Ръководителя на българската делегация в ПАСЕ Христо Иванов.
Мисля,
че всички си даваме сметка, че решението, което обсъждаме днес, е
ключово. Решение, което ще определи тази организация не като някое от
множеството други международни организации, а като уникална общност,
споделяща общи ценности. Решение, което определя Европа не като
географско понятие, а като общност, която е основана на надеждата за
справедлив мир, човешко достойнство, свобода и върховенство на закона.
Днес
ние дискутираме да дадем сигнал на Комитета на министрите на Съвета на
Европа какво да предприеме по-нататък. И е много важно да бъдем ясни. Аз
съм щастлив, че не само в лично качество, но и като лидер на
българската делегация, да кажа, че ние и аз ще гласуваме за резолюцията
за изгонване на Русия от тази организация, колкото е възможно по-скоро.
Този вот се основава на декларацията на българския парламент, в която
заклеймихме по възможно най-силен начин руската криминална агресия срещу
Украйна.
Ние
дължим това решение преди всичко на нашите европейски приятели,
украинските граждани, които са жертви на ужасяващи престъпления в
резултат от войната, която се води срещу тях. Трябва да разберем, че
нашата най-голяма надежда за мир е Украйна да издържи.
Ако Украйна бъде
превзета със сила, ще живеем в свят, в който ще се питаме кой е
следващият. И списъкът е очевиден. Трябва да разберем това и да изпратим
много ясен сигнал не само към Комитета на министрите, но и към нашите
правителства и национални парламенти, че подкрепата за Украйна е
подкрепа за нашите надежди за свобода и за международен модел, основан
на закона и правилата.
Тази
война не е просто война срещу Украйна, това е война срещу нашия начин
на живот, основан на свободата и човешкото достойнство и на гаранциите
за тях. Затова трябва да бъдем обединени и много ясни отсега нататък.
Тези
престъпления са не само срещу украинците или международната общност, но
и срещу Русия.
Изключването на Путиновия режим изпраща ясно съобщение,
че няма да толерираме изграждането на нов сталинистки деспотизъм, че
няма да толерираме лъжите, пропагандата и промиването на мозъци.
Ние
трябва да изпратим послание, че сме заедно с тези руснаци, които се
противопоставят на Путин. Това е много важно да се подчертае. Тази
организация трябва да разработи нов комплект инструменти да помогне на
тези руснаци и да бъде заедно с тях, за да не остават сами.
This is my first time participating in PACE in person. I am
probably one of the youngest delegates today.
For our generation, war in Europe used to be impossible to
imagine 3 weeks ago.
First and foremost, I would like to express my deep solidarity
and respect to Ukraine, its government, its citizens and all of the
people suffering from the war, no matter their location. Slava
Ukraini!
What we have gathered to discuss today is not merely the
consequences of the Russian aggression in Ukraine, but also the
identity of the Council of Europe, its message, and its heritage to
the future generations.
We regret that, as a result of the Russian withdrawal from the
Council of Europe, millions of people on Russian territory may no
longer be able to seek protection of their rights under the
ECHR. However, we observe a flagrant disregard of human rights
by the Russian Federation, one that has been indeed systematic.
How much longer should the Council of Europe tolerate this? Isn‘t
this tolerance a threat to our identity, especially since it brings
absolutely no progress towards human rights protection on the
planet?
Unfortunately, the gravity of the situation is asking for the
measures proposed in the opinion. This is one of our last resorts
for preserving the Council of Europe as an organisation standing
firmly for human rights protection, democracy, and rule of law.
One thing is sure: the best way forward is the path of unity,
efficiency, and action. Fast.
Therefore, I support the proposed opinion, including, but not
only in paragraph 16, namely that the Council of Europe will
continue its support and engagement with human rights protection in
Russia.
Today, not tomorrow, is the right time for the Council of Europe
to show its main mission and purpose: peace. There is nothing
without peace: no economy, no culture, no tourism, no education, no
healthcare, no future. Just death. Let’s fight for life! This is
the main human right. We are called to protect it today, not
tomorrow.
I believe we all have seen on the news the consequences of the
Russian war on Ukraine. In my country Bulgaria we can see and feel
the war because thousands of people already came to seek shelter.
These mothers and children running from their homes tell us stories
of horror and inhuman atrocities.
I am proud that the Bulgarian people all over the country offered
their hospitality and showed that they are dignified descendants of
these ordinary Bulgarians who saved our Jewish population during the
Second World War.
We also commend the people of Ukraine for their enormous courage
in defending their country and our shared values of freedom and
democracy. We must not leave them alone. We must act now and provide
them all possible assistance. I repeat: all possible assistance.
Humanitarian, medical, military one.
Even before the military aggression, Moscow already had a long
track record of breaching international law and human rights. Now we
also see how Russia commits war crimes – they fire cluster bombs
at civilian population. We see their missiles hit civilian homes,
schools, hospitals, maternity wards, kindergartens, etc.
Putin’s regime also crushed all people who oppose this bloody
aggression in his own country.
Russia’s unprovoked and unjustified war of aggression against
Ukraine grossly violates international law. Putin’s war can be
stopped only by stepping up pressure on the Kremlin by all possible
means: by severe economical and political sanctions.
That's why today we should explicitly demand the Russian
Federation be expelled immediately from the Council of Europe, as
provided by Article 8.
Slava Ukraini!
Руската Федерация беше приета в Съвета на Европа след гласуване в ПАСЕ на 25 януари 1996г. Решението не беше единодушно.
Днес обаче, ПАСЕ единодушно гласува за изключване на Русия от Съвета на Европа като страна-агресор.
Ето как Русия беше приета в Съвета на Европа
По време на гласуването в ПАСЕ за приемането на Руската Федерация за член на Съвета на Европа - 25 януари
1996г. беше оказан натиск върху депутатите, да гласуват положително.
По това време аз бях заместващ-член в делегацията и нямах възможност да отида на сесията с делегацията.
Не бях командирован от Председателя на Народното
събрание Благовест Сендов. А и нямах право на глас в присъствието на
титулярите.
В уикенда преди сесията, обаче в един курорт в планината Шварцвалд,
която се намира срещу Страсбург - отсреща през река Рейн, се проведе общ
семинар за изработване на позиция по искането на Русия за членство, в
който участваха групите на Европейската Народна Партия и на
Европейските демократи - т.е. на европейската десница.
Като Вицепрезидент (тогава) на групата на Европейските демократи в ПАСЕ,
разходите ми за участието в семинара бяха поети от групата.
Генерален секретар на групата тогава беше г-жа Барбара Норд, а
Президент Халгрим Берг от Норвегия.
Аз си позволих да остана в Страсбург
и в понеделник, за собствена сметка. Отседнах в най-евтиния възможен
хотел - до гарата.
Нямах средства за повече. Така можах да присъствам на началото на сесията.
Общото решение на двете групи беше, че Русия не е изпълнила минималните
изисквания за членство в Съвета на Европа и не би могла да бъде приета в
този момент.
Реши се, че ще се направят редица конкретни препоръки, които когато се изпълнят, въпросът ще бъде подложен на разглеждане.
Вечерта преди откриването на сесията в неделя обаче, делегациите на
Германия, Франция и Великобритания са били подложени на силен натиск от
премиерите на своите страни Хелмут Кол и Джон Мейджър (а в случая с Франция - от Президента на
Републиката Франсоа Митеран) да гласуват "за" по приемането на Русия за член на Съвета на Европа още на тази
сесия.
Така при гласуването редица от членовете на двете групи при поименното гласуване на становището на ПАСЕ гласуваха "за".
При гласуването на решението на ПАСЕ за Русия,
по искане на естонската депутатка, а по-късно Министър на
външните работи на Естония от либералната група, Кристина Оюланд и група
депутати се проведе поименно гласуване със ставане прав и заявяване на вота.
Покойният лорд Джефри Финсберг, консерватор, Вицепрезидент и бивш
Президент на ПАСЕ, тогава при извикването на името му за
гласуване станал и дори отговорил на руски език - "Да!".
Резултатите от това гласуване не можеха да се намерят в интернет до днес.
Това е така, защото през 1996г. вече макар вече да съществуваше интернет, повечето от институциите нямаха още свои сайтове.
Ето защо, публикувам на моя блог, разпечатката гласуването по приемането на Русия в Съвета на Европа, която съм намерил в архивите на Съвета на Европа.
При гласуването българската делегация тогава нямаше единно становище.
Филип
Боков и Иван Генов (БСП), Елена Поптодорова(тогава - ЕЛ) и Яшо Минков (БББ) са
гласували "за", г-н Васил Гоцев(СДС) и г-н Юнал Лютфи(ДПС) са се въздържали, а
г-жа Надежда Михайлова, която тогава присъстваше на сесията, не е взела
участие в гласуването, защото като заместващ-член не е имала право да
гласува в присъствието на титуляра.
(Тогава СДС имаше
трима представители в ПАСЕ - Васил Гоцев - титуляр и двама заместващи
членове Надежда Михайлова и Лъчезар Тошев. Делегацията на Народното
събрание в ПАСЕ се състои от 12 членове - 6 титуляри и 6 заместващи
членове.)
От 6 възможни гласа от България, за приемането на Русия в Съвета на Европа са били дадени 4.
СДС и ДПС не са подкрепили приемането на Русия в Съвета на Европа.
(По време на членството ми в групата
на консерваторите (EDG) 1992-1997г. аз бях неин Вицепрезидент от
1994г. (От юни 1997г. станах член на групата на ЕНП, а СДС пое курс към
членство в ЕНП, което стана факт през 1998г.).
Ето протокола от гласуването тук:
AAPV7.96 AS
(1996) PV 7
1403-25/1/96-10-E
1996
SESSION
(First
Part)
SEVENTH
SITTING
Thursday
25 January, 1996 at 3 pm
MINUTES
OF PROCEEDINGS
Mr van
der Linden, Vice-President of the Assembly, took the Chair at 3.03
pm.
1. MINUTES
The
minutes of proceedings of the previous sitting not having been
distributed, their adoption was deferred.
2. ATTENDANCE
REGISTER
The names
of the Representatives and Substitutes who signed the attendance
register are given in the Appendix.
3. RUSSIA'S
REQUEST FOR MEMBERSHIP OF THE COUNCIL OF EUROPE
The
debate was resumed.
Speakers:
MM Masseret, Gricius, Lord Finsberg, MM Büchel, Bergquist.
Mrs
Lentz-Cornette, Vice-President of the Assembly, took the Chair
in
place of Mr Van der Linden.
Speakers:
MM Szalay, Moeller (on a point of order), Lipkowski, Caputo,
Marmazov, Zhirinovsky, Thoresen, About, Guenov, Bühler, Andulatipor,
Jurgens, Mrs Jäätteenmäki, MM Pozzo, Briane, Dionisi, Bauer,
Elo.
Mrs
Fischer, President of the Assembly, took the Chair
in
place of Mrs Lentz-Cornette.
Speaker:
Mr Árnason.
The list
of speakers was interrupted.
Mr
Seitlinger, Chairman of the Committee on Relations with European
Non-Member Countries, Mr Bindig, Rapporteur for an opinion of the
Committee on Legal Affairs and Human Rights and Mr Muehlemann,
Rapporteur, and Mr Bársony, Chairman of the Political Affairs
Committee, replied to the debate.
The
debate was closed.
Mr
Columberg moved to refer the report back to the Political Affairs
Committee under Rule 33 of the Rules of Procedure.
Speaker:
Lord Finsberg.
The
motion was defeated.
The
Assembly considered the draft opinion contained in Doc. 7443.
The
President announced that the amendments would be taken in the
following order:
The
President announced that Amendment No. 15 had been withdrawn.
Its terms were the same as those of the motion for an order to be
moved following the vote on the draft opinion.
An
amendment (No. 19) was proposed by Mr Landsbergis, in the draft
opinion, in paragraph 3, to replace the words "conflict in
Chechnya" by the words "colonial war in Chechnya".
Speakers:
MM Martínez, Muehlemann (Rapporteur of the Political Affairs
Committee).
The
amendment was not agreed to.
An
amendment (No. 17) was proposed by Mr Speroni, in the draft
opinion, at the end of paragraph 3, to add a new sentence worded as
follows:
"However,
due to the obstinate refusal of the Russian Government to recognise
the right of the Chechnyan people to self-determination, this search
for a solution has so far failed to bring the armed conflict to an
end;".
Speakers:
MM Galanos, Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was not agreed to.
Another
amendment (No. 32) was proposed by Mrs Err, in the draft
opinion, after paragraph 3, to insert a new paragraph worded as
follows:
"The
Assembly has followed the events in December 1995 in Gudermes and the
recent events in Pervomayskoye with deep concern.
It firmly condemns
the taking of hostages as an act of terrorism and a flagrant
violation of human rights, which no cause can justify.
At the same
time, it considers that the Russian authorities did not show
sufficient concern for the safety of the hostages.
The apparent
indiscriminate use of force cost the lives of many innocent people
and violated international humanitarian law.
The Chechnyan conflict
cannot be resolved by the use of force. There will be no peace in
the region, nor an end to terrorist attacks, without a political
solution, based on negotiation and on European democratic values".
Speaker:
Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
Another
amendment (No. 2) was proposed by Mr Bindig, on behalf of the
Committee on Legal Affairs and Human Rights, in the draft opinion, in
paragraph 6, to delete the words "able and willing" and to
insert the words:
"clearly
willing and will be able in the near future".
Speaker:
Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
Another
amendment (No. 3) was proposed by Mr Bindig, on behalf of the
Committee on Legal Affairs and Human Rights, in the draft opinion, in
paragraph 6.v, before the word "functioning" to insert the
word "role".
Speaker:
Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
An
amendment (No. 4) was, with the leave of the Assembly,
withdrawn.
Another
amendment (No. 5) was proposed by Mr Bindig, on behalf of the
Committee on Legal Affairs and Human Rights, in the draft opinion, at
the end of paragraph 6.ix, to add the following words:
"in
particular, the practically inhuman conditions in many pre-trial
detention centres will be ameliorated without delay;".
Speaker:
Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
Another
amendment (No. 6) was proposed by Mr Bindig, on behalf of the
Committee on Legal Affairs and Human Rights, in the draft opinion,
after paragraph 6.ix, to add a new sub-paragraph worded as follows:
"the
responsibility for the prison administration and the execution of
judgments will be transferred to the Ministry of Justice before the
end of 1998;".
A
sub-amendment was proposed by Mr Bloetzer, to leave out the words
"before the end of 1998".
Lord
Finsberg proposed an oral sub-amendment in place of the
sub-amendment, to leave out the words "before the end of 1998"
and replace them with the words "as soon as possible".
Speakers:
MM Muehlemann (Rapporteur), Bársony, Novák (on points of order).
The oral
sub-amendment proposed by Lord Finsberg was agreed to.
Speakers:
Mrs Ojuland, Mr Galanos.
The
amendment, as amended, was agreed to.
Another
amendment (No. 20) was proposed by Mr Landsbergis, in the draft
opinion, in paragraph 6, after sub-paragraph x, to insert a new
sub-paragraph, worded as follows:
"the
Russian Federation will assist persons formerly deported from the
occupied Baltic States or those belonging to the descendants of
deportees, to return home according to special repatriation and
compensation programmes which must be worked out;".
Speakers:
MM Muehlemann (Rapporteur), Blaauw (on a point of order).
The
Assembly voted by sitting and standing.
The
amendment was agreed to.
Speakers:
MM Špaček, Speroni (on points of order).
Another
amendment (No. 7) was proposed by Mr Bindig, on behalf of the
Committee on Legal Affairs and Human Rights, in the draft opinion, in
paragraph 7, to delete the words "and control".
Speakers:
Lord Finsberg, Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was not agreed to.
Another
amendment (No. 8) was proposed by Mr Bindig, on behalf of the
Committee on Legal Affairs and Human Rights, in the draft opinion, at
the end of paragraph 8, to add the following new sentence:
"In
the context of this joint programme, particular attention should also
be paid to support for and the strengthening of non-governmental
organisations in the field of human rights and to the establishment
of a civil society."
Speaker:
Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
Speaker:
Sir Andrew Bowden (on a point of order).
Another
amendment (No. 9) was proposed by Mr Bindig, on behalf of the
Committee on Legal Affairs and Human Rights, in the draft opinion, in
paragraph 9.ii, to delete the words "in the meantime" and
to insert the words:
"with
effect from the day of accession".
Speakers:
MM Špaček, Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
Amendment
No. 14 fell.
Another
amendment (No. 21) was proposed by Mr Landsbergis, in the draft
opinion, in paragraph 9, sub-paragraph vii, to leave out the words
"to seek".
Speaker:
Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
Another
amendment (No. 22) was proposed by Mr Landsbergis, in the draft
opinion, in paragraph 9, sub-paragraph vii, at the end, to insert the
words "rejecting resolutely any forms of threat to use force
against its neighbours".
Speaker:
Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
Another
amendment (No. 26) was proposed by Mrs Veidemann, in the draft
opinion, in paragraph 9, after sub-paragraph viii, at the end, to
insert the words "abiding by the existing international
treaties".
Speakers:
MM Galanos, Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
Another
amendment (No. 33) was proposed by Mr Speroni, in the draft
opinion, after paragraph 9.viii, to insert a new sub-paragraph worded
as follows:
"to
settle internal disputes, honouring the principle of peoples' right
to self-determination".
Speakers:
Lord Finsberg, Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was not agreed to.
Another
amendment (No. 1) was proposed by Mr Diacov, in the draft
opinion, in paragraph 9.ix, after the words "to ratify" to
insert the following words:
"in
a period of six months after the accession of Russia to the Council
of Europe".
Speaker:
Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
Speaker:
Lord Finsberg (on a point of order).
Another
amendment (No. 16) was proposed by Mr Atkinson, on behalf of the
Committee on Relations with European Non-Member Countries, in the
draft opinion, after paragraph 9.x, to add a new sub-paragraph worded
as follows:
"to
continue to negotiate with the religious communities on the return of
property confiscated since the 1917 Revolution".
Speakers:
MM Schwimmer, Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was not agreed to.
Another
amendment (No. 27) was proposed by Mr Van der Maelen, in the
draft opinion, in paragraph 9, sub-paragraph xi, to delete the word
"archives".
Speakers:
Sir Russell Johnston, Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was not agreed to.
Another
amendment (No. 23) was proposed by Mr Landsbergis, in the draft
opinion, in paragraph 9, sub-paragraph xi, at the end, to insert the
words "in respective areas including Caucasus".
Speakers:
MM Galanos, Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was not agreed to.
Another
amendment (No. 10) was proposed by Mr Bindig, on behalf of the
Committee on Legal Affairs and Human Rights, in the draft opinion,
after paragraph 9.xi, to insert a new paragraph worded as follows:
"to
return without delay the property of the churches".
Mr
Bársony proposed an oral sub-amendment, to leave out the word
"churches" and insert the words "religious
institutions".
Speakers:
MM Galanos, Gricius, Muehlemann (Rapporteur), Kovakas.
The
sub-amendment was agreed to.
The
amendment, as amended, was agreed to.
Another
amendment (No. 24) was proposed by Mr Landsbergis, in the draft
opinion, in paragraph 9, after sub-paragraph xi, to insert a new
sub-paragraph, worded as follows:
"to
denounce as wrong the concept of two different species of foreign
countries, treating some of them as a zone of special influence
called 'near abroad'".
Speakers:
MM Solonari, Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
Another
amendment (No. 25) was proposed by Mr Landsbergis, in the draft
opinion, in paragraph 9, sub-paragraph xii, to delete the words "to
seek".
Speaker:
Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
Another
amendment (No. 28) was proposed by Mr Van der Maelen, in the
draft opinion, at the end of paragraph 9, sub-paragraph xii., to add
the following words:
",
in particular the archives transferred to Moscow in 1945;".
Speaker:
Sir Russell Johnston, Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
Another
amendment (No. 34) was proposed by Mr Severin, in the draft
opinion, after paragraph 9.xii, to insert a new sub-paragraph worded
as follows:
"to
implement the necessary measures in order to facilitate the
repatriation of all those inhabitants of the territories occupied as
a result of the Molotov-Ribbentrop Pact, who were deported after
1940, and to reimburse them for the damages suffered in connection
with the said deportation;".
Speaker:
Mr Bársony (Chairman of the Political Affairs Committee).
The
amendment was not agreed to.
Another
amendment (No. 29) was proposed by Mr Valkeniers, in the draft
opinion, in paragraph 9, sub-paragraph xiii, to insert the following
words after the words "state secrets":
"and
to facilitate the consultation of archives kept in the Russian
Federation".
Speaker:
Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
Another
amendment (No. 11) was proposed by Mr Bindig, on behalf of the
Committee on Legal Affairs and Human Rights, in the draft opinion, at
the end of paragraph 9.xv, to add the following words:
"in
particular, the right of the Federal Security Service (FSB) to
possess and run pre-trial detention centres should be withdrawn.".
Speaker:
Mr Prokes.
The
amendment was agreed to.
Another
amendment (No. 12) was proposed by Mr Bindig, on behalf of the
Committee on Legal Affairs and Human Rights, in the draft opinion,
after paragraph 9.xvi, to insert a new sub-paragraph worded as
follows:
"to
reduce, if not eliminate, incidents of ill-treatment and deaths in
the armed forces;".
A
sub-amendment was proposed by Mr Bloetzer, at the end, to add the
words:
"outside
military conflicts".
Speakers:
MM Speroni, Muehlemann (Rapporteur).
The
sub-amendment was agreed to.
Speakers:
MM Kovalos, Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment, as amended, was agreed to.
Another
amendment (No. 13) was proposed by Mr Bindig, on behalf of the
Committee on Legal Affairs and Human Rights, in the draft opinion, at
the end of paragraph 9.xvii, to add the following words:
"amongst
other legislation, presidential decree no. 1226 should be revised
without delay;".
Speaker:
Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
Another
amendment (No. 31) was proposed by Mrs Aguiar, in the draft
opinion, at the end of paragraph 9, to insert a new sub-paragraph
worded as follows:
"to
strictly respect the provisions of international humanitarian law,
including in cases of armed conflict on its territory".
Speakers:
MM Bársony (Chairman), Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
Another
amendment (No. 30) was proposed by Mrs Aguiar, in the draft
opinion, at the end of paragraph 9, to insert a new sub-paragraph
worded as follows:
"to
co-operate in good faith with international humanitarian
organisations and to enable them to carry on their activities on its
territory in conformity with their mandate".
Speaker:
Mr Muehlemann (Rapporteur).
The
amendment was agreed to.
An oral
amendment (oral Amendment A) was proposed by Mr Schwimmer, in the
draft opinion, after paragraph 9.xx, to add a new sub-paragraph as
follows:
"xxi. to
confirm the commitments indicated in paragraphs 6 and 9 in a written
form signed by the Russian authorities.".
Speakers:
MM Bársony, Schwimmer (on points of order).
Objection
being taken, this was not permitted.
Speaker:
Mr Muehlemann (on a point of order).
Objection
being taken to another oral amendment (oral Amendment B), in the
draft opinion, in paragraph 10, to leave out the words: "indicated
above: i. invite the Russian Federation" and to insert the
words:
"indicated
above, and as soon as a process to peaceful solution in Chechnya is
achieved:
i. invite
the Russian Federation in due course",
it
was not permitted.
Speaker:
Mr Bársony (on a point of order).
Another
oral amendment (oral Amendment C) was proposed by Mr Berg, in the
draft opinion, in paragraph 10, to replace sub-paragraph iii with the
following words:
"guarantee
that the Organisation's means and capabilities, in particular those
of the Assembly and of the Human Rights Institutions, are increased
to meet the consequences of these decisions".
Speakers:
MM Schieder, Bársony, Schwimmer (on points of order).
The
amendment was agreed to.
Another
amendment (No. 18) was proposed by Mr Schieder, in the draft
opinion, at the end of paragraph 10.iii, to add the following words:
"and
refrain from using the Russian Federation's accession to reduce the
contributions of states which are already members.".
The
amendment was agreed to.
At the
request of Mrs Ojuland and at least nine other members, the Assembly
proceeded to vote by roll-call on the draft opinion.
Votes
cast: 214
In
favour: 164
Against: 35
Abstentions:15
The draft
opinion, as amended, was accordingly adopted (Opinion
No. 193).
The
President congratulated the Russian delegation.
Speaker:
Mr Lukin.
Mr
Pahor, Vice-President of the Assembly, took the Chair in place of Mrs
Fischer
The
Assembly considered the motion for an order on the creation of an Ad
hoc Committee on Chechnya (Doc. 7475).
The
President informed the Assembly that a small change should be made to
the printed version of the motion for an order. In the last line,
the words "to the Assembly" should be replaced by the word
"back".
The
motion was agreed to (Order
No. 516).
4.DATE,
TIME AND ORDERS OF THE DAY OF THE NEXT SITTING
The next
public sitting was fixed for Friday 26 January at 11 am with the
following orders of the day:
1. Economic
situation in Belarus, Russia and Ukraine
- Presentation
of the report from the Committee on Economic Affairs and Development
on the economic situation in Belarus, Russia and Ukraine (Doc. 7453)
by Mr Blaauw and Mr Novák, Rapporteurs.
- Debate
and vote
on the draft resolution contained in Doc. 7453.
2. Animal
welfare and transport of livestock in Europe
- Presentation
of the report from the Committee on Agriculture and Rural Development
on animal welfare and transport of livestock in Europe (Doc. 7427)
by Mr Michels, Rapporteur.
- Debate
and votes
on the draft recommendation contained in Doc. 7427 and amendments.
3. Appointment
of members of the Standing Committee
The
sitting was closed at 7.46 pm.
ПЪРВАТА РУСКА ДЕЛЕГАЦИЯ В ПАСЕ
ОРИГИНАЛНИЯТ СПИСЪК,
ТАКА КАКТО Е ИЗПРАТЕН НА Г-ЖА ЛЕНИ ФИШЕР
КАРИКАТУРА ОТ ЕСТОНСКИ КАРИКАТУРИСТ, РАЗПРОСТРАНЕНА МЕЖДУ ЧЛЕНОВЕТЕ НА ГРУПАТА НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ДЕМОКРАТИ