ПРОГРАМА
на посещението на
Негово Всесветейшество Вселенския патриарх
Вартоломей I
в България
От Сайта на Св.Синод на БПЦ :
Б Ъ Л Г А Р С К А П А Т Р И А Р Ш И Я
С В . С И Н О Д
Канцеларията
на Св. Синод на Българската православна църква - Българска Патриаршия
съобщава, че по покана на Българския патриарх Неофит и
Високопреосвещените синодални митрополити на 07 ноември т.г. на
официално мирно посещение в България ще пристигне Негово Светейшество
Вартоломей І – Архиепископ на Константинопол – Новия Рим и Патриарх
Вселенски с придружаваща го досточтима делегация на Вселенската
Патриаршия.
Историческата визита на Предстоятеля на посестримата
първенствуваща Православна църква в Константинопол ще продължи до 10
ноември т.г. – включително.
Програмата по посещението на Светейшия патриарх Вартоломей предвижда следните събития от значим църковно-обществен характер:
1) 8 ноември (неделя) – Архангеловден
-
09.10 ч. – Посрещане пред всебългарската национална катедрала „Св.
Александър Невски“ на Вселенския патриарх Вартоломей и Българския
патриарх Неофит.
- 09.30 ч. - Отслужване на Съборна св. Литургия в
Патриаршеската катедрала ставропигиалния храм паметник „Св. Александър
Невски“, възглавена от двамата Светейши Патриарси – Константинополски и
Вселенски Вартоломей и Български Неофит.
- 12.30 ч. -
Среща-благослов на Вселенския патриарх Вартоломей с деца на загинали
служители от системата на МВР в салон на Гранд хотел „София“.
2) 9 ноември (понеделник)
-
10.00 ч. – Начало на академична церемония по присъждането на почетното
научно звание „Доктор хонорис кауза“ на Вселенския патриарх Вартоломей І
в Голямата зала на Българската академия на науките.
- 14.30 ч. – Посрещане на Вселенския патриарх Вартоломей пред сградата на Президентството на Р. България.
-
15.15 ч. – Официално приветствие на Държавния глава на Републиката –
Президента Росен Плевнелиев към Вселенския патриарх Вартоломей в
Гербовата зала на Президентството след проведена между тях среща „на
четири очи“.
- 18.00 – 19.00 ч. - Брифинг на Вселенския патриарх
Вартоломей за представители на български и чуждестранни средства за
масова информация в зала „София“ на Гранд хотел „София“.
3) 10 ноември (вторник)
-
10.00 ч. – Поклонническо посещение на Вселенския патриарх Вартоломей в
Троянския ставропигиален манастир „Успение Богородично“ и извършване на
молитвено възпоменание при гроба на най-дълго първосветителствалия на
българския патриаршески престол блаженопочинал и приснопаметен Български
патриарх Максим.
- Предвид, както динамиката и непредвидимостта
на времето, така и на сериозната натовареност на ангажиментите предстои
уточнение за възможностите за провеждане на евентуална среща между Бойко
Борисов, Министър-председател на Р. България, и Вселенския патриарх
Вартоломей за следобедните часове на 10 ноември т.г.
Най-учтиво
приканваме представителите на средствата за масово осведомяване, желаещи
да присъстват на Брифинга, даден от Вселенския патриарх Вартоломей, на 9
ноември т.г от 18.00 ч. в Гранд хотел „София“, да заявят своето
намерение в Деловодството на Канцеларията при Св. Синод чрез подаването
на надлежни акредитивни писма.
От Канцеларията
|
На трона на който е седял Св. Йоан Златоуст - също Архиепископ на Константинопол |
Статията "Зеленият Патриарх" публикувана във в. Лечител"
Зеленият
патриарх
В.Лечител, бр. 13, 27 март 2014г.
Лъчезар
ТОШЕВ
В
света, но не от света!
Православната
църква е една – мистичното тяло Христово
– и неин глава е самият Иисус Христос.
Тя е една, свята, вселенска/съборна и
апостолска.
Църквата обединява в единство
небесната си и земната си част.
Тя е в
света, но не е от света!
Създадена е от
Светия Дух, който под вид на огнени езици
е слязъл над апостолите.
Това се случило
след Възнесението на Иисус Христос –
на Петдесетница в Йерусалим.
След това
Светите Апостоли – учениците Христови,
се впуснали в мисионерски пътувания,
за да проповядват Евангелието.
След
увеличаването на броя на християните
църквата се е разделила за удобство на
управлението на поместни църкви, но е
запазила своето единство и апостолската
си приемственост.
Първите апостоли
ръкополагали епископите и презвитерите,
като по този начин им предавали благодатта
на Светия Дух, която носели в себе си, а
те я предавали чрез ръкополагане на
следващите.
Поместните църкви не са
напуснали единството на тялото Христово
и остават в евхаристийно/литургично
общение.
Поместните църкви са равноправни
една спрямо друга в общото единство.
Подреждането им е само по достойнство и чест.
Тези
подредби по достойнство се наричат
диптиси.
Тронът
на Константинопол
|
Тронната зала на Патриаршията. |
|
|
Първият
апостол по достойнство бил Апостол
Петър, който основал църквата в Рим.
Но
съгласно Евангелието от евангелиста
Св. Матей и всеки епископ е Петър от
своята катедра.
Братът на ап. Петър –
ап. Андрей, първият, призован от самия
Христос да върви след Него, наречен
заради това Св. Андрей Първозвани,
основал църквата във Византион –
бъдещият Константинопол.
Там той поставил
за пръв епископ своя ученик апостол
Стахий (Стахис). Той станал първият
архиепископ на Града!
След обявяването
на Константинопол за столица на Римската
империя той станал Новият Рим.
Неговият
архиепископ бил обявен от Втория
Вселенски събор през 381 г. за втори по
ред, но равен по достойнство на римския
архиепископ.
Това решение било потвърдено
от Четвъртия Вселенски събор.
Шестият
Вселенски събор през 680 г. потвърдил
това решение и постановил, че след
Цариградския престол по достойнство
се нареждат престолите на Александрия,
Антиохия и Йерусалим.
Същият събор
признал за автокефална и църквата на
Кипър.
Извън диоцезите на тези църкви
епископите се ръкополагали от Архиепископа
на Константинопол – Новия Рим.
Затова
той получил и титлата Вселенски патриарх,
т.е. Патриарх на Константинопол, но и на
целия останал свят извън диоцезите на
споменатите автокефални църкви.
Има се
предвид населеният свят (от ойкомени –
живея, обитавам), а не космосът!
Впрочем
тази титла вече е била използвана!
За
първи път титлата Вселенски патриарх
е дадена на Св. Йоан Постник (патриарх
от 582 до 595 г.).
След приемането на българите
в лоното на Константинополската църква
по времето на Св. Патриарх Фотий и Св.
Борис Михаил – Княз на българите, на
Цариградския събор 870 г. възникнал спор
с Римската църква, към чий диоцез да
принадлежат те.
Решено било, че българите
попадат в диоцеза на Константинопол.
Това решение е взето на 4 март 870 г. от Четвъртия
Константинополски “Игнатиев“ събор,
претендиращ за “Осми Вселенски събор”,
чиито решения обаче са отменени от
“Фотиевия събор” – десет години
по-късно!
То води до първото скъсване на
отношенията между Папата и Патриарха, като т.нар.Фотиева схизма скоро след това е отменена.
Българите останали в диоцеза на Константинопол, до получаването на автокефалия на българскат църква при управлението на България от Св. Цар Петър - синът на цар Симеон Велики.
Великата схизма – разделението на
църквата на Източна и Западна, станала
по-късно - през 1045 г. при Патриарх Михаил Керуларий
по догматически причини, свързани с
едностранното изменение от Римската църква на Символа на
вярата, спор за хляба,
използван при причастието – квасен или
безквасен, върховенството на папата,
безбрачието на свещениците и др.
Тази
схизма не е преодоляна и до днес.
След
Великата схизма престолът на Рим се
оказал извън общение с останалите църкви
на изток и така Константинополският
Архиепископ станал пръв по достойнство
сред равни.
Добре е да се припомни, че
Православната църква не е избрала свой
епископ на гр. Рим оттогава до днес, тъй
като има надежда, че отделилите се ще
се завърнат един ден в общение, обединени
от общите църковни догмати, съществували
преди разцеплението.
Погрешно е да се
смята Вселенският патриарх за гръцки
патриарх.
На престола, основан от апостол
Андрей Първозвани, са седели хора от
различен етнически произход, в т.ч. и
българи.
Вартоломей
I – 270-ият Архиепископ на
Константинопол
Той
е роден в Турция – на о-в Имврос, или
Гьокче-ада, на устието на Дарданелите
– със светското име Димитриос Архондонис.
По произход е грък.
Завършил е семинарията
в Халки – на Принцовите острови до
Истанбул.
|
Тронът на Патриарха е по-ниско от трона на който е Евангелието - символ на Бог-Слово |
Отбил е военната си служба в
турската армия, ръкоположен е за дякон
през 1961 г., след което през 1963 г. заминал
да учи в Рим в Папския ориенталски
институт.
Следвал е и във Вселенския
институт в Босе – Швейцария, и в
Университета “Лудвиг Максимилиан” в
Мюнхен – Германия, където защитил
докторска степен по канонично право.
Владее свободно гръцки, турски, италиански,
немски, френски и английски.
След
завършването си е преподавал в семинарията
в Халки, където е ръкоположен за свещеник.
През 1972 г. бъдещият патриарх Вартоломей
става началник на кабинета на Вселенския
патриарх Димитриос I и през 1973 г. вече е
Митрополит на Филаделфия и член на Св.
Синод.
През 1990 г. е интронизиран като
Митрополит на Халкедон.
След смъртта
на Патриарх Димитриос, на 22 октомври
1991 г. Вартоломей бива избран за Архиепископ
на Константинопол – Нов Рим, и Вселенски
патриарх.
Той е 270-ият Архиепископ на
Константинопол, който сяда на трона,
основан от Апостол Андрей, на който са
седели редица светци на църквата.
|
Златна мозайка на Св.Богородица от олтарната апсида на Св.София |
Духовен
лидер
Скромният
отец Вартоломей, с избора му за Вселенски
Патриарх, става един от световните
духовни водачи на нашето време.
|
Вселенският патриарх с канонизирания наскоро Св. Паисий Атонит - Паисий Светогорец |
Пръв е
сред равни в Православната църква, която
включва над 300 милиона души в страните
на Централна и Източна Европа, Кавказ,
Близкия Изток и Средиземноморието, а
дори и в Япония.
В някои от тези страни
често има конфликти. Там православието
играе традиционно роля за помирение и
толерантност.
Това е така, защото
православната доктрина приема нормалността
на етническите и културни различия,
отрича етническия национализъм и
ксенофобия.
Разбирането, че Бог е създал
всички такива, каквито е пожелал, и да
се мрази някой, защото е етнически
различен, е богоборство, обяснява този
феномен!
Задължителността на свободната
воля също е ключов елемент от православното
разбиране.
В случай, че изборът е
насилствен, той би бил невалиден!
Дори
като патриарх, Вартоломей запазва своята
присъща скромност.
Той може да бъде
видян например във ферибота, пресичащ
Босфора, като обикновен пътник, макар
и в епископско облекло, четящ вестник
и никой от пасажерите да не подозира
кой всъщност е човекът до
тях.
През
май 2000 г. манастирът “Влатадон” в Солун,
който принадлежи на Вселенската
патриаршия, става домакин на колоквиум
“Развитие на интеррелигиозния диалог
и сътрудничество с оглед постигането
на мир, справедливост и солидарност
между хората на Балканите” –
инициатива на Вселенския патриарх за
преодоляване на омразата между хората
в момент, когато Балканите се тресат от
кризата в Косово и последвалата криза
в Македония.
През следващата 2001 г., на 9
и 10 септември, инициативата получава
своето развитие в една втора част,
свързана с образованието.
|
Невъзможната среща : Патриархът с кубинският комунистически вожд Фидел Кастро |
През
2004 г. Вселенският патриарх взе участие
в симпозиум на Организацията за сигурност
и сътрудничество в Европа, свързана с
религиозната толерантност, борбата с
расизма, ксенофобията и дискриминацията.
Включването на църквата в борбата за
изкореняване на омразата беше негова
заслуга.
През 2005 г. той участва в
конференцията в Дъблин – Ирландия,
“Вяра и развитие” с послание за корените
и резултатите от конфликтите.
Необичайният
дотогава активен диалог на църквата с
вземащите решения, като резултат от
неговата активна дейност, доведе до
награждаването му със златния поименен
медал на Конгреса на САЩ през 1997 г., на
който са гравирани думите:
“Апостол
на любов, мир и надежда” и
“Бог е
любов”, като американски поглед на
делата му.
ООН също го награди с наградата
“Защитник на Земята”.
|
В ООН с Кофи Анан |
Ливан, Румъния,
Гърция, Естония и Унгария му връчиха
най-високите си ордени!
След продължили
3 години усилия на убеждаване от моя
страна в Бюрото на ПАСЕ той получи покана
да говори пред Асамблеята.
Това се случи
на 22 януари 2007 г., когато Негово
Всесветейшество се обърна с 45-минутна
реч към депутатите от 47-те страни членки.
|
Речта пред ПАСЕ |
ПАСЕ прие през 2010 г. апел към Турция да
отвори отново закритата през 1971 г.
семинария на о-в Халки, да не препятства
използването на каноничната титла
“Вселенския патриарх”, да реституира
имотите на о-в Имврос и о-в Тенедос, които
са били на гръцката православна общност
(а също и тези на българската общност в
Турция).
Участвах във вземането на тези
решения чрез внасяне на предложения за
поправки в препоръката, които се приеха
в остра парламентарна битка с турските
депутати.
От 1996 г.
по инициатива на патриарх Вартоломей
се провеждат редовно диалози на
Православната църква с Европейската
Народна Партия и нейните групи в
Европейския парламент и ПАСЕ.
|
Вселенският Патриарх с Ханс-Герт Пьотеринг - Председател на Европейския Парламент |
Те засягат
широк спектър от теми, като борбата с
тероризма, защитата на човешките права,
правата на жените, толерантността и
взаимното разбирателство, изкореняването
на омразата и образованието в демократично
гражданство, основано на правата и
отговорностите на гражданите.
|
Филип Димитров и Лъчезар Тошев на Диалога на ЕНП с Православната църква - в Солун. |
Тези
диалози се провеждат на различни места
в Европа – Брюксел, Истанбул, Солун,
Крит, Братислава, Яш, Букурещ, Естергом
и пр.
На тях се канят и представители на
другите вероизповедания и
медии.
|
... и в Естергом.... |
Диалогът
с Католическата църква
Разговорите
за помирение между Православната и
Католическата църква след схизмата от
1054 г. са взаимно усилие, започнало при
понтификата на една от най-значимите
фигури на нашето време – папа Йоан Павел
II, заедно с патриарх Вартоломей.
В
резултат на това се осъществи и визитата
на папа Бенедикт XVI в Цариград през 2006
г., както и създаването – още по време
на понтификата на папа Йоан Павел II, на
обща комисия, която да обсъди различията
между двете църкви и възможностите за
тяхното
преодоляване.
Тази комисия
излезе с подробен доклад, известен като
“Документът от Равена” от 13 октомври
2007 г., в който се предлагаше формула за
съгласие по повечето от спорните и
разделящи църквата на две части проблеми.
Засега няма ново последващо движение
по този процес, но той не е
прекратен.
Борбата
с бедността
Може
да звучи невероятно, но Вселенският
патриарх беше гост на конференция на
Световната банка в Дъблин през 2009 г.,
където произнесе забележителната си
реч
“Бедността – зло за
богатите”.
Зеленият
патриарх
Той
е наречен така за първи път от Вицепрезидента
на САЩ Ал Гор, заради своята голяма
природозащитна дейност, макар че неговата
екологична дейност да започва от един
всеправославен симпозиум в Шамбези –
Франция, през 1980 г.
|
В джунглите на Амазония - т.нар Дъждовни гори |
Ал
Гор се срещна с патриарх Вартоломей
през 1997 г.
|
С Президента на САЩ Бил Клинтън |
|
|
|
|
С президента на Русия Дмитрий Медведев и Московския Патриарх Кирил |
У нас инициативите му в тази
област са слабо познати.
Ето някои от
тях:
• Симпозиум “Откровението и
околната среда” – 1995 г.
• Симпозиум
за морето – 22 септември 1995 г.
•
Конференцията “Религия–наука–околна
среда: Черно море в криза” (20 септември
1997 г.)
• “Дунавът – река на живота”
– конференция на борда на пътуващ кораб
през октомври 1997 г.
Това беше първият
случай, когато влязох в контакт с Негово
Всесветейшество, когато корабът достигна
българските земи.
• Симпозиумът
“Свещенните дарове за живата планета”
– Катманду – Непал, 15 ноември 2000 г.
•
Пети Международен Екологичен Симпозиум
“Адриатика-2001”
• Конференцията
“Адриатическо море – море в риск.
Единство с цел.” (6 юни 2002 г.) Конференцията
доведе до дискусия в Порто Романо –
Албания, относно замърсяването и стана
причина да седнат заедно политици и
местни хора в диалог, който преди не
беше се случвал.
• Обща Екологична
декларация на папа Йоан Павел II и
Вселенския патриарх Вартоломей I
(Венеция, 10 юни 2002 г.)
• Декларация на
Вселенския патриарх Вартоломей “В
навечерието на световния ден на океаните”
(2003 г.)
• Пети международен симпозиум
за Балтийско море “Общо наследство –
споделена отговорност” (2 юни 2003 г.)
•
Конференция за Балтийско море и Финския
залив “Хляб и риба”
• Четвърти
симпозиум “Амазония: Източник на живот”
(2006 г.)
На него патриархът се срещна
и дискутира с местни индианци проблемите
на обезлесяването, тропическите дъждовни
гори и околната среда. Той беше единият
патрон на инициантивата.
Другият беше
Генералният секретар на ООН – Кофи
Анан.
• Специален участник беше и в
Германо-полския проект “Международен
ден – Хляб и риба”, Любек, 2007 г.
• Може
да звучи невероятно, но той организира
и конференция за Гренландия “Арктика
– огледало на живота” през 2007 г. на
кораб, плаващ между айсбергите на Севера.
На този кораб той организира диалог
между представители на 12 различни
религии с учени, експерти и вземащи
решения – среща, която обикновено се
приема като невъзможна.
На нея беше
объждан промлемът с глобалното затопляне
и какво да се направи за справяне с
проблемите.
• През 2009 г. патриарх
Вартоломей взе участие в симпозиума
“Великата река Мисисипи” в Ню Орлианс
(21 октомври 2009 г.)
На
всички тези дискусии се срещаха хора,
които никога преди не са имали възможност
да дискутират разглежданите проблеми
извън своя кръг.
Този обществен диалог
е голяма заслуга на Зеления патриарх.
Тези диалози развиват много по-голямо
разбиране за проблемите в големи групи
от хора, които имат възможност да ги
видят и от друг аспект, за който понякога
не са и предполагали.
Тези диалози
развиват много по-голяма социална
сплотеност между хората и развиват дух
на сътрудничество за прехвърляне на
мост над проблемите, дори между разделени
преди групи.
|
По случай речта на патриарха пред ПАСЕ беше издаден юбилеен плик |
Патриарх
Вартоломей е и църковен писател.
Но той
има и редица книги, свързани с етичното
отношение към околната среда, като
“Дунав – реката на живота”, “На земята,
като на небето!” (посветена на Арктика),
“В света, но не от света”, за църквата
и пр.
Диоцезът
Диоцезът
на Вселенската патриаршия при
интронизацията на патриарх Вартоломей
включваше Цариград и Света Гора – Атон.
След избора му на престола той се зае
енергично да възстановява влиянието
на патриаршията.
|
Света Гора - Атон |
Към
него премина Естонската православна
църква, като автономна църква.
Тя напусна
Московската патриаршия, което предизвика
охлаждане на отношенията между двете
православни църкви, тъй като покойният
руски патриарх Алексий II по произход
беше естонец от Талин, със светско име
Ридигер, от германския благороднически
род фон Рюдигер, приел православието в
18 век.
Руската църква “Св. Александър
Невски” в Париж на рю Дарю (улица Дарю) също напусна
“обятията” на Московската патриаршия
и избра Константинопол.
Скоро тя беше
последвана и от т.нар. Сурожка епархия
на Московската патриаршия във
Великобритания.
Разбира се, Москва
веднага регистрира отново тези епархии
в приспособени малки помещения,
трансформирани в църкви, но с много
по-малко пасоми.
След решението на
Англиканската църква жени да стават
епископи много вярващи напуснаха
църквата.
Особено остър този въпрос
беше в Северна Ирландия.
Католическата
църква и протестантските деноминации
започнаха активна мисионерска дейност
за привличане на бившите англикани.
Но
те масово избраха православната църква
и днес там има значителна православна
общност.
Украинската православна църква,
която е в схизма спрямо Московската
патриаршия, също поиска да се присъедини
към Константинопол, а след това да получи
автокефалия, чрез канонично отделяне.
Някога Св. Ап. Андрей Първозвани е
поставил кръст на един от хълмовете на
Киев и беше логично да потърсят помощ
от престола, създаден от него в
Константинопол.
Още повече
деветото
решение на Четвъртия Вселенски събор
им дава това право.
Засега този въпрос
не е придвижен.
На честванията на 1025
години от покръстването на Киевска Рус
през 2013 г. патриарх Вартоломей, Московският
и на цяла Русия Патриарх Кирил и
Българският Патриарх Неофит присъстваха
в Киев и служиха заедно, а чувствителният
въпрос не беше поставен.
Вселенската
патриаршия и Атинската автокефална
архиепископия влязоха в конфликт по
въпроса за църковната юрисдикция на
Западна Тракия и гръцка Македония.
След
няколкогодишни спорове Патриарх
Вартоломей постигна компромисното
решение духовната юрисдикция да е на
Вселенската патриаршия, а административно
църквите в този регион да работят със
Св. Синод на Атинската Архиепископия.
Днес Вселенската патриаршия има
значителен диоцез, благодарение на тази
активна дейност.
Другите
православни църкви
Всеправославните
надюрисдикционни събори, които той
организира с участието на представители
на всички православни църкви имат
значение.
През
1998 г. такъв събор беше организиран в
София по повод конфликта и разделението
в БПЦ.
Със своя духовен авторитет патриарх
Вартоломей окуражи извършването на
промени в други автокефални църкви,
като Йерусалимската патриаршия, където
патриарх Ириней беше заменен с патриарх
Теофил и Кипърската църква, където
престарелият Архиепископ се оттегли
и
отстъпи място на нов, по-енергичен
предстоятел – Архиепископ Хризостом
II.
Бих искал да
завърша това представяне с традиционния
“полихронион” (многолетствие), който
пее църквата на своя предстоятел:
ΕΙΣ ΠΟΛΛΑ ΕΤΗ ΔΕΣΠΟΤΑ !
(Ис пола ети, Деспота!)
На
многая лета, Всесветейший Владико!
|
Първи български хор "Янко Мустаков" от Свищов изпълнява полихронион на гръцки и многолетствие на български за Вселенския патриарх в църквата Св. Георги в Истанбул. |
09.11.2015
Негово Величество даде вечеря в чест на Вселенския патриарх във Врана
Негово Величество даде вечеря в двореца Врана в чест на
Вселенския патриарх Вартоломей I. Негово Величество се познава с Негово
Светейшество още отпреди 40 години, когато се срещат в Мадрид, бидейки
още митрополит.
На вечерята присъстваха още Негово Светейшество патриарх Неофит,
Негово Високопреосвещенство Митрополит Дометиан Видински, Негово
Високопреосвещенство Русенски митрополит Наум, Негово
Високопреосвещенство Адринополски митрополит Амфилойе, Негово
Високо преподобие архимандрит Амброзий, академик Стефан Водиничаров и д-р
Ивайло Шалафов.
СВЪРЗАНИ ТЕМИ :
70-ГОДИШНИНА ОТ ВДИГАНЕТО НА
СХИЗМАТА НАД НАШАТА ЦЪРКВА
Историята на живоносния
извор,
Лъчезар Тошев, в.Лечител,
10.10.2013г.
Корона от тръни,
Лъчезар Тошев, в.Лечител,
06.06.2013г.
Църквата Сан Клементе
в Рим пази образа на Свети Кирил,
Лъчезар Тошев, в.Лечител,
23.05.2013г.
Православната църква
номинирана за Нобелова награда за мир
в.Лечител,
25.04.2013г.
Българска църква в
Йерусалим,
Интервю на Светла
Лефтерова, в.Лечител ,2.05.2013г.
Ватикана за Нобеловата
номинация,
в.Лечител,11.04.2013г.
Българското евангелие
на френските крале,
Лъчезар Тошев,
в.Лечител,24.10.2013г.
Дебатите за въвеждане
на религия и вероучение в училищата,
Лъчезар Тошев, в.Лечител,
5.12.2013г.
Биоетиката и защитата
на човешкото достойнство,
Лъчезар Тошев, в.Лечител,
12.12.2013г.
Покланят се на икона с лика на
ПутинВ.”Лечител”, 24 юли 2014г.
http://www.lechitel.bg/newspaper.php?s=9&b=446
Свети Серафим Вирицки за бъдещето
на Русия
В.”Лечител”, 24 юли 2014г.
http://www.lechitel.bg/newspaper.php?s=8&b=446
Честит
Гергьовден!
Нашата
църква
03.02.2012г.
Драган ЦАНКОВ
http://toshev.blogspot.com/2014/08/blog-post_9.html