Чудотворната икона на Рождество Богородично от Глинската пустиня, с.Сосновка, Украйна |
ТРОПАР
Твоето рождество, Богородице Дево, радост възвести на цялата вселена, защото от тебе изгря Слънцето на правдата, Христос Бог наш и, като унищожи клетвата, даде благословение, а като обезсили смъртта, дарува ни вечен живот.
КОНДАК
Иоаким и Анна, чрез твоето свето рождество се освободиха от упрека на бездетството, а Адам и Ева от тлението на смъртта. Празнуват го и твоите люде, освободени от вината на прегрешенията и ти пеят : Неплодната ражда Богородица, кърмачка на живота ни.
Св.Анна подава новородената Св.Мария, която ще стане Богородица, на Св.Йоаким |
Йоаким произхождал от
Давидовия род, родом
от Галилея, а света Ана – от рода на
Аарон.Била най-малката
дъщеря на свещеник Натан от Витлеем. Те
били от юдиното коляно.
Били много щедри,
милосърдни. За себе си изразходвали
само една трета от доходите си. Другата
трета жертвали за храма, а последната
трета раздавали на бедните.
Света Анна
дълго време била неплодна и това много
я измъчвало, тъй като сред израилския
народ безплодието се смятало за Божие
наказание.
След 20
години, през които двамата съпрузи се
молели горещо на Бога, ангел Господен
им обявил, че ще им се роди дъщеря, чрез
която ще дойде благословението на целия
човешки род.
Преданието
разказва, че докато Йоаким не бил у дома,
на всеки от съпрузите поотделно се явил
ангел, който им казал, че Анна, която
вече била на възраст, щяла да зачене.
И двамата
се затичали да се намерят и да разкажат
на другия за божественото видение.
Случайно се срещнали по пътя към
Йерусалимския храм.
Дават име
на дъщеря си Мариам - Мария.
Името
Мириам (с вариант Мариам), откъдето и
Мария, означава „възлюбена, обичана от
Бога“ .
Преди
да се преселят в Назарет, Светите Йоаким
и Анна са живели в Йерусалим.
„Това
мнение, - пише Роскини (Roschini), – се подкрепя
от откриването на дома на Светите Йоаким
и Анна в съседство с Йерусалимския Храм,
където по-късно е изградено светилището
Пробатика („Овча порта“).
Там,
много преди арабското нашествие,
Епископът, клирът и верните се събирали
всяка година на 8 септември, за да
празнуват „рождението на Блажената
Божия Майка“.
Прочутата
къпалня Пробатика или Проватика („Овча
порта“ от гръцки “Провата - овца”),
наричана на простонороден език Витезда
(„дом на изцелението, на милосърдието“),
за която говори Свети Йоан (V, 2), сигурно
е била до кошарата, в която са се пазели
овцете, предназначени за ежедневните
жертвоприношения в Храма.
Тъй като бащата на
Пресветата Дева, според древното
предание, е бил пастир, се е стигнало до
заключението, че той би трябвало да е
бил пазител на събраните кошарата овце.
Затова е трябвало да е имал и дом на това
място, където светата му съпруга е родила
бъдещата Божия Майка.
Затова Светите Софроний
и Дамаскин казват ясно, че Пресвета Дева
Мария е родена в светата Проватика.
Над пещерата, почитана
още преди Константин (както констатират
археолозите през 1856 г., когато я
реставрират), се е издигала скромна
молителница.
Към 450 г. първоначалната
молителница е била заменена от византийска
базилика, която на свой ред през XII в. е
заменена от кръстоносците с романска
църква, посветена на Света Анна.
Тази църква, превърната
по-късно от мюсюлманите в джамия, а след
това – в ислямско богословско училище,
е върната на католическия култ през
1856 г.
Една малка стълба в
десния кораб въвежда посетителя в
полумрака на един подземен параклис
(древната пещера, където е била родена
Мария), където над олтара се извисява
Непорочната, на която светите й родители
Йоаким и Анна показват Адам и Ева.
Пресветата Дева,
следователно, е родена в Йерусалим, и
люлката й най-вероятно се е намирала
там, където великият й предшественик
Давид е седял на трона си“ (La vita di Maria,
3.a ediz. p. 60).
Свързана публикация :